"ראיון השבוע": עם השופטת הבינלאומית בהתעמלות מכשירים אורנה שי

מאת: הוועד האולימפי בישראל

אורנה שי, היא אחת הנשים המשפיעות ביותר בעולם בהתעמלות מכשירים לנשים. אורנה, שופטת בינלאומית מאז 1979, ובתחילת חודש זה התבשרה על מינויה לשופטת במשחקים האולימפיים בטוקיו 2020. זוהי הפעם הששית בקריירה שלה שהיא תשפוט במשחקים האולימפיים והיא הישראלית עם מספר ההופעות האולימפיות הרב ביותר.

הבכורה האולימפית שלה כשופטת אולימפית היתה בברצלונה 1992, בהמשך עשתה זאת באתונה 2004, בבייג'ינג 2008, בלונדון 2012 ובריו 2016 . מאחוריה למעלה מ-20 אליפויות עולם ולמעלה מ-20 אליפויות אירופה, במרביתן שימשה כשופטת ראשית. בנוסף, היא חברה בוועדה הטכנית של איגוד ההתעמלות האירופאי במשך 22 שנים (6 קדנציות). כן, לאורנה שי חלק משמעותי ביותר בהתקדמות וההתפתחות של התעמלות המכשירים לנשים בעולם.

אורנה ואחותה התאומה זהבה זיסמן (תאומות זהות) נחשפו להתעמלות מכשירים בגיל שש ולמדו את יסודות ההתעמלות אצל ראלי בר גורן במועדון הפועל פתח תקווה, מי שייצגה את ישראל במשחקים האולימפיים ברומא 1960 ובהמשך הקריירה היתה במשך שנים רבות מהמאמנות המובילות בישראל.

בגיל 15 עברה משפחתה לתל אביב. התאומות זיסמן עזבו את פתח תקווה והצטרפו למועדון הפועל תל אביב והגיעו לנבחרת הנערות של ישראל. "אחרי שנתיים, בגיל 17, הרגשתי שמיציתי את היכולת המקצועית שלי כמתעמלת והחלטתי להפסיק בפעילות תחרותית. יחד עם זאת היתה לי מוטיבציה גבוהה מאד להמשיך בהתעמלות והחלטתי להתמסר לתחום האימון. התמזל מזלי שבדיוק באותה תקופה המאמנת שלנו בהפועל ת"א עזבה את האגודה ואני ואחותי זהבה לקחנו על עצמנו לאמן את הבנות . היו אז באגודה, כ-30 מתעמלות בכל הדרגות. מתחילת הדרך התברכתי ברצון רב לקדם מתעמלות צעירות וזאת למרות התנאים הקשים באולם" נזכרת אורנה ומציינת שאת האולם בהדר יוסף "פתחו בשבילנו". היא מדגישה ומספרת שעברה לשם לאימונים עם המתעמלות המצטיינות שלה בכל הדרגות.

כבר בתחילת הדרך אורנה ואחותה קבעו את דרך עבודתן המשותפת. זהבה היתה המאמנת הראשית שקבעה את התכנית המקצועית ואימנה את המצטיינות באגודה ואורנה גידלה את הדור הצעיר. אורנה עסקה באיתור ילדות בגני הילדים ובכתות א' ו-ב'. היא גידלה אותן בעבודה יסודית ובהקניית יסודות טכניים טובים למתעמלות הצעירות ואת המצטיינות העבירה לאחותה זהבה שלימים הפכה להיות מאמנת נבחרת ישראל במשך שנים רבות.

כאן המקום לציין שאורנה וזהבה מחוברות בלב ונפש בצורה יוצאת דופן. הן כל הזמן ביחד, מדברות המון בטלפון מידי יום ועוזרות אחת לשניה בכל דבר.

בתוך כך, החלה אורנה לפתח קריירה בתחום השיפוט הבינלאומי. המטרה שלה היתה לתת מענה שיפוטי הכי מקצועי בזמן התחרויות כבר מתחילת דרכן של המתעמלות הצעירות.

ב-1979 הוסמכה לראשונה לשופטת בינלאומית ובמשך ארבה עשורים כשבכל ארבע שנים מתקיימים מבחני הסמכה בינלאומיים היא מדורגת בדרגה הגבוהה ביותר רמת ה-– EXPERT.

הדבר החשוב לה ביותר כשהיא משמשת כשופטת בתחרות זה "להיות אובייקטיבית לכולן. עצם היותי מאמנת נותנת לי יתרון מקצועי משמעותי שכן אני במשך שנים רבות מצויה ביום יום עם שגיאות בביצועים הטכניים של האלמנטים, דברים ששופטת צריכה לראות". אורנה חיה ונושמת את זה …

ומשהו מאחורי הקלעים… היו ניסיונות להפעיל עליה לחצים בתחרויות בינלאומיות. "כבר בתחילת הדרך הבנתי שאם לא אהיה אובייקטיבית ב-100%, ובמיוחד למתעמלות הישראליות אסיים מהר מאד את קריירת השיפוט ולא אוכל להתקדם" היא משתפת אותנו. לא בכדי, אורנה זוכה לאמון מלא והיא מוזמנת להרבה מאד תחרויות חשובות ומשמשת בהן כשופטת ראשית במכשיר.

חשוב לציין כי מאז משחקי אטלנטה 1996 קיימת בתחרויות בקרת איכות שיפוט קפדנית מאד המחמירה עם השופטות. הדברים מתבצעים באון ליין והכל מתועד כי היו כאלה שניסו לשפוט בצורה בלתי הוגנת.
אורנה, נשואה לניצב בדימוס עמיחי שי, בעבר ראש ענף משאבי אנוש במשטרת ישראל ובשבע השנים האחרונות יועץ בכיר למבקר המדינה המפרגן לה מאד. אורנה מוכרת כאשה חרוצה מאד, פרפקציוניסטית המשקיעה עבודה רבה בהכנת תחרויות בארץ ובעולם כדי לשפר את האיכות המקצועית. בתה שירי אגב, קרובה מאד להתעמלות. היא מאמנת הבאלט של הנבחרות האולימפיות של גרמניה ואיטליה למשחקי טוקיו שנדחו ליולי 2021.

מה אנחנו לא יודעים על אורנה ?
• היא מקפידה להיכנס תמיד לאולם ברגל ימין.
• היא רגישה מאד לביקורת מקצועית.
• ביום תחרות היא מקפידה להיות רגועה ומפוקסת לקראת התחרות.

לצד ההשקעה המרובה לקידום השיפוט בהתעמלות אורנה מדגישה: "המשפחה מאד חשובה ויקרה לי. אני מרגישה שלא נתתי להם מספיק, כפי שהייתי רוצה לתת, אבל עם זאת כולם מפרגנים לי מאד ומעודדים אותי להצלחה" היא אומרת. בזמנים שהיא בארץ ואינה עסוקה בעבודה בחו"ל היא משלימה את החסר. בנותיה והנכדים לא מוותרים ומגיעים לביתה לארוחת ערב ששי ולשיחה עד השעות המאוחרות".

בהצלחה!