הערב בברלין,שלוש דקות דומייה לזכר האתלטית הגרמנייה – יהודייה מרגרט למברט ז"ל

מאת: הוועד האולימפי בישראל

 

הערב בשעה 18:57, באצטדיון האולימפי בברלין, לפני פתיחת עוד ערב של תחרויות באליפות אירופה באתלטיקה, יוקדשו 3 דקות דומייה לאתלטית הגרמנייה – יהודייה, מרגרט ברגמן – למברט , שסיפור חייה המיוחד והמרגש כספורטאית יהודייה בתקופת הנאצים, הפך לסרט בשנת 2009 .

 

ברגמן, הייתה שיאנית ואלופת גרמניה בקפיצה לגובה בשנות ה- 30. היא נולדה וגדלה בגרמניה לאמה פאולה, ולאביה מקס, שהיה ספורטאי ואיש עסקים.

 

בשנת 1931, שנה בה זכתה במדליית זהב בקפיצה לגובה, עלו הנאצים לשלטון והיא סולקה מקבוצתה בשל היותה יהודיה.

 

הוריה שלחו אותה לבריטניה שם היא זכתה ב -1934 גם באליפות בריטניה.

 

עם התקרב המשחקים האולימפיים בברלין 1936, והקריאות מרחבי העולם להחרים אותם בשל יחסה של גרמניה ליהודים, ממשלת גרמניה ניסתה להשתמש בברגמן כעלה תאנה, וביקשה ממנה לחזור ולהתחרות במשחקים כדי להוכיח לעולם שהטענות על גזענות ואנטישמיות לא נכונות.
בני משפחתה של מרגרט אף קיבלו איום על חייהם אם תסרב לחזור. ברגמן  חזרה למולדתה ב- 1935 וזכתה באליפות מקומית, ולקראת המשחקים סיימה ראשונה את המבחנים לספורטאיות הגרמניות כשהיא משווה את שיא גרמניה (1.60 מ').

 

חודש לפני המשחקים היא סולקה מהנבחרת למשחקים ושיאה נמחק. מחליפתה במשחקים, דורה רטיין, השיגה במשחקים מקום 4 בלבד, ומאוחר יותר נודע שרטיין הייתה גבר שגדל כאישה.

 

בשנת 1937 היגרה ברגמן לארה"ב והמשיכה לעשות חיל בספורט שם, בקפיצה לגובה ובכדור ברזל. בשנת 2009 יצא סרט שסיפר את סיפור חייה ובאותה שנה הוחזר שמה ושיאה באופן רשמי לספרי השיאים בגרמניה.

 

ברגמן נפטרה בגיל 100 בחודש יולי האחרון.

 

תמונה – מתוך עמוד הפייסבוק של José Roitberg

 

לסרט תיעודי על מרגרט למברט בערוץ האולימפי (Olympic Channel ) – הקליקו כאן !