"תנו לשלום הזדמנות": קריאה מיוחדת של נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך

מאת :הוועד האולימפי הבינלאומי

"תנו לשלום הזדמנות" – זו הייתה הפנייה שפניתי למנהיגים הפוליטיים ברחבי העולם בנאום הפתיחה שלי של משחקי החורף האולימפיים בייג'ין 2022. בנאום הסיום שלי הבעתי את התקווה שמנהיגים אלה יקבלו השראה מ"דוגמה לסולידריות ושלום" שיש להם נקבע על ידי הספורטאים.

רק ארבעה ימים לאחר מכן, התנפצו כל התקוות שלנו באוקראינה. התמונות המחרידות והדיווחים על פלישת הצבא הרוסי לאוקראינה זעזעו את העולם. כל יום אנחנו הרוסים יותר מלראות כל כך הרבה סבל אנושי, חרדה, ייאוש והרס.
בינתיים נאלצו מיליוני אוקראינים, רובם נשים וילדים, לברוח ממעשי המלחמה האכזריים למדינות אחרות. הלב שלנו, הרגשות שלנו, הרגשות שלנו יוצאים אל כל הקורבנות התמימים האלה.
הקהילה העולמית הגיבה בצורה חסרת תקדים למה שנחשב באופן נרחב לנקודת מפנה בהיסטוריה העולמית. העצרת הכללית של האו"ם חרטה על דגלה את התוקפנות של הפדרציה הרוסית בביטויים החזקים ביותר עם רוב חריג ביותר.
רק שלוש מדינות אחרות הצביעו עם רוסיה ובלארוס נגד החלטה זו. פעולות של סולידריות מצד מיליוני אנשים וסנקציות מצד ממשלות ברחבי העולם באו בעקבותיהם.

התנועה האולימפית גינתה מיד בחריפות את הפרת ההפוגה האולימפית על ידי ממשלת רוסיה, דחקה להעביר את כל אירועי הספורט המתוכננים ברוסיה או בלארוס, וקראה שלא יוצגו סמלים לאומיים מכל סוג של מדינות אלו באירועי ספורט כלשהם. בכך הפגנו את הסולידריות שלנו עם העם האוקראיני. חלקנו את הרגשות עם האנשים ברחבי העולם שכמונו קוראים לשלום. במקביל נאלצנו לחלוק את המציאות הקשה עם כולם.

מצד אחד לבנו כבד. מצד שני, אנחנו צריכים לשמור על קור רוח כדי לשמור על הערכים האולימפיים שלנו שעמדו במבחן הזמן. הפלישה שינתה את העולם. הפלישה לא שינתה את הערכים שלנו. הפלישה חיזקה את המחויבות שלנו לערכי שלום, סולידריות ואי-אפליה בספורט מכל סיבה שהיא. אולם מה שהשתנה הם הדרכים להגן עליהם ולקדם אותם. מצב זה מאלץ אותנו ונותן לנו את ההזדמנות להגדיר בצורה ברורה יותר את העקרונות והערכים המהווים את התנועה האולימפית ומנחים אותנו. ההשלכות הפוליטיות של מלחמה זו והסנקציות הפוליטיות המתאימות, מעמידות אותנו בפני הדילמה הקשה ביותר של אי יכולת ליישם את העקרונות הללו באופן מלא בכל עת.

העיקרון המנחה שלנו הוא שלום. המשימה הזו הופקדה על ידי מייסדנו פייר דה קוברטין כשהחיה את המשחקים האולימפיים והקים את ה-IOC ב-1894, בתמיכה מלאה של תנועת השלום הבינלאומית באותה תקופה. הוא אמר: "אם מוסד המשחקים האולימפיים ישגשג, הוא יכול להפוך לגורם חזק בהבטחת השלום האוניברסלי. ”

המשמעות היא שספורט, ובפרט המשחקים האולימפיים, יכולים להיות סמל רב עוצמה לשלום והבנה. הם יכולים להוות השראה לכמה שקט העולם יכול להיות אם כולנו מכבדים את אותם כללים וזה את זה.
כולם בקהילה האולימפית מאחלים שנוכל להיות יותר מסמל והשראה. אבל נאלצנו ללמוד שוב את הלקחים הקשים שספורט אינו יכול ליצור שלום ושהחלטות על מלחמה ושלום הן הסמכות הבלעדית של הפוליטיקה.
כדי להיות לפחות סמל רב עוצמה, הספורט האולימפי צריך את שיתוף הפעולה של כל הספורטאים  ובפרט של אלו שמדינותיהם בעולם "האמיתי", נמצאות בעימות או במלחמה.
תחרות בין ספורטאים ממדינות דומות בלבד אינה סמל אמין לשלום, היא רק עוד אירוע ספורט. זה תפקידנו: לתת דוגמה נגדית למלחמה ולפילוג – לא לקבל, לעקוב ולהעמיק את הפילוגים בין האנשים. עלינו להיות מאוחדים בתנועה האולימפית; עלינו לעמוד בסולידריות יחד כדי להשיג את משימתנו המאחדת בכל הנסיבות.

תומאס באך – © IOC / Greg Martin

ערכים אלה, עקרונות אלה והשליחות הזו, הנחו אותנו בעבר וידריכו אותנו בעתיד, מתוך הכרה בשינויים היסודיים ההיסטוריים של העולם שהביאה הפלישה הרוסית והשלכותיהם הפוליטיות חסרות התקדים.

המשמעות היא שנמשיך לחשוף את האנשים והארגונים האחראים למלחמה הזו תוך הפרת ההפוגה האולימפית, מה שאומר שתחרויות ספורט או אירועים לא אמורים להתקיים בשטח הפדרציה הרוסית או הרפובליקה של בלארוס.
אין להציג סמלים לאומיים של מדינות אלה וסוגיהן בכל אירוע שמאורגן על ידי התנועה האולימפית. לא ניפול למלכודת הטיעון הזול כי זו תהיה פוליטיזציה של הספורט, הנוגדת את האמנה האולימפית הדורשת ניטרליות פוליטית. מי שמפר באופן כה בוטה את ההפוגה האולימפית באמצעים פוליטיים ואפילו צבאיים, אינו יכול להסתתר מאחורי מניעים פוליטיים.

חשיפה ברורה זו של ממשלת רוסיה וחבריה כאחראים, גם מכירה בכך שהמלחמה הזו לא נפתחה על ידי העם הרוסי, ספורטאים רוסים או ארגוני ספורט רוסיים. אנו קוראים לכל ארגון ספורט בעולם להגן על היושרה, ההגינות והבטיחות של התחרויות שלהם, על ידי אי מתן אפשרות לספורטאים רוסים ובלארוסים להשתתף או בנסיבות מיוחדות לפחות לאסור כל זיהוי של הלאום שלהם.
גישה מגוננת זו משותפת גם לפדרציות ספורט בינלאומיות בראשות אזרחים רוסים.
בהקשר זה, נמשיך לעקוב אחר יחסם של ספורטאים רוסים או בלארוסים וארגוני הספורט שלהם בנוגע למחויבותם לשלום כפי שזו מעוגנת באמנה האולימפית.

במקביל, נחזק את מאמצי הסולידריות שלנו עם הקהילה האולימפית ולכן הקמנו קרן סולידריות באמצעות חברינו סרגיי בובקה, בתפקידו כנשיא ה-NOC של אוקראינה, להוביל את מאמצינו. קבוצת העבודה שלו כבר סיפקה סיוע לרבים מחברינו האולימפיים האוקראינים דרך 25 המשרדים האזוריים של NOC ומוסדות NOC אחרים.

המלחמה באוקראינה היא כל כך ייחודית בגלל התגובה העולמית אליה וההשלכות מרחיקות הלכת על העולם, מה שהופך אותה לנקודת מפנה בהיסטוריה העולמית. המצב יוצר אתגרים ייחודיים עבור התנועה האולימפית שלנו.
אנו מאוד מקווים שניתן יהיה להתגבר על אתגרים אלה בהקדם האפשרי ולהחזיר את השקט. זה לא גורם לנו לשכוח את הקורבנות של שאר המלחמות הרבות מדי בעולמנו השברירי. בסולידריות עם כולם, אנא הצטרפו אלי על ידי פנייה, תחנונים, על ידי קריאה לכל המנהיגים הפוליטיים ברחבי העולם:

"תנו לשלום הזדמנות"

לוזאן, 11 במרץ 2022,

תומס באך