תומאס באך על האתגר בעקבות דחיית המשחקים בטוקיו:"זהו פאזל נהדר שיש להרכיב בכדי לקבל משחקים נהדרים"

מאת: הוועד האולימפי הבינלאומי

בראיון אינטרנטי שהתקיים היום עם נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך, בהשתתפות כ- 400 עיתונאים מכל העולם, ענה באך על שאלות העיתונאים בנוגע להחלטה לדחות את טוקיו 2020 לשנת 2021 .

הנה חלק מהשאלות והתשובות של הראיון.  

מה היו השיקולים העיקריים להחלטה, בסופו של דבר, לדחות את המשחקים?

"תחילה התמקדנו בהתפתחויות ביפן כמארחת, והאם היא תוכל לארח את המשחקים. ככל שחלף הזמן, העברנו את הפוקוס לעולם ולמלחמה בנגיף.
ראינו שהנגיף מתפרץ ומתפשט במהירות והשאלה הפכה להיות האם העולם יוכל להגיע ליפן.
כל הזמן ניסינו להתאים את עצמינו לתרחישים שונים והגענו למצב שמצד אחד היינו בטוחים שנוכל, בנקיטת צעדים מסוימים בארבעת החודשים שנותרו כמובן, להמשיך קדימה ולאפשר ליפן לארח את המשחקים, אך באותו זמן לא היינו בטוחים שהעולם יהיה מוכן להגיע אליהם.
ביום ראשון האחרון ראינו את המספרים ההולכים וגדלים של הידבקויות בנגיף באפריקה וראינו את הדינמיקה גם בארה"ב ובדרום אמריקה, וזה היה הרגע שהבנו שיש לעשות ישיבה דחופה כדי לדון במצב ובאפשרות לדחות את המשחקים.
במהלך השיחות שקיימנו התקבלה ההחלטה קודם כל שלא יהיה ביטול. מאוחר יותר בפגישות נוספות ואחרי שקיבלנו עוד אינפורמציה לגבי הנגיף שהתחיל להתפשט לעוד ועוד אזורים חדשים בעולם, הבנו שעלינו להמליץ לוועדה המארגנת ביפן לדון בדחיית המשחקים.
הגענו למסקנה שבריאות הספורטאים והתרומה לעצירת הנגיף, הן המטרות העיקריות שלנו בעת הזאת, והחלטנו שדחיית המשחקים וקיומם בשנת 2021 היא ההחלטה הנכונה וקיום המשחקים ב- 2021 תהיה עדות לניצחון האנושות על הנגיף".

מה לגבי קביעת מועד חדש למשחקים?

"זו שאלה בהחלט מאתגרת. כבר בסוף השיחה ההיא דיברנו על הקמת גוף שיתחיל בבדיקות והתייעצויות עם כל הוועדים האולימפיים בעולם, נותני החסות וכל הגורמים המעורבים במשחקים, תוך כדי בדיקת לוח אירועי הספורט המתוכננים ל- 2021 בעולם כולו כמובן, כדי להגיע בסופו של דבר לפתרון".

עד כמה קולם של הספורטאים היה חלק מהשיקולים לדחייה?

"מאז ומתמיד קולם של הספורטאים הוא חשוב ואנו תמיד מערבים אותם בכל התייעצות והחלטה. בשבוע שעבר קיימנו קודם כל שיחות עם כל הוועדים האולימפיים בעולם וקיבלנו בעצם הצבעה של כל אחד ואחד מהם על פי החלטתם בעד או נגד הדחייה. קיבלנו אישור לדחיית המשחקים ברוב קולות.
אחר כך פנינו לנציגי הספורטאים, ולא היה קול אחד שתמך בביטול המשחקים.
לגבי הדחייה היו קולות בעד וגם כמה נגד, אבל במצב כזה של חוסר וודאות, זה דבר טבעי. "

מה יהיה עם הכפר האולימפי ? המגורים היו אמורים להימכר אחרי המשחקים?

"זו רק אחת מאלף שאלות שעלו ועוד יעלו. אני לא יודע לתת תשובה. אנו במצב חסר תקדים ונצטרך יחד להגיע לפתרונות הטובים ביותר בהתחשב במצב. כמובן שהמצב האופטימאלי יהיה להשאיר את הכפר האולימפי כפי שהוא. הכפר האולימפי הוא תמיד הלב של המשחקים וכל מי שהתגורר בו עבר חוויה של פעם בחיים והפך לחלק של קהילה אולימפית. אבל כפי שאמרתי, זהו מצב חדש לכולנו. מעולם לא נדחו משחקים אולימפיים בעבר ולכן אין לנו ניסיון קודם להתבסס עליו. זהו פאזל נהדר שיש להרכיב בכדי לקבל משחקים נהדרים".

האם יש לך חרטות כלשהן לגבי ההתעקשות הארוכה לשדר "עסקים כרגיל" עד ללקיחת ההחלטה לדחות את המשחקים?

"לא. אין חרטות מכיוון שזו הייתה המחויבות שלנו למארחים מיפן. זו הייתה הדרך שלנו להביע בהם תמיכה וביטחון, עד לנקודת הזמן מה הבנו שהדינאמיקה השתנתה. על ביטול יכולנו בקלות להודיע לבדנו וללא התייעצויות, אבל לדחייה היינו חייבים את ההסכמה של חברינו ביפן. אני שמח עם ההחלטה שנותנת לספורטאים את הביטחון שהחלום האולימפי שלהם יתממש גם אם בדחייה זמנית".

מה לגבי נותני החסות. יש מספר נותני חסות שההסכם שלהם עם הוועד האולימפי אמור היה להסתיים אחרי המשחקים בטוקיו. האם אלה יוארכו?

"היינו בקשר עם כל נותני החסות ויש לנו את התמיכה שלהם לדחיית המשחקים ואת המחויבות המלאה שלהם להמשך. המשחקים יקראו עדייו טוקיו 2020 , ולכן ההיגיון אומר שנותני החסות ימשיכו את זכויותיהם גם אם המשחקים בפועל יארכו בשנת 2021 ".

יש הרבה ביקורת על משיכת הזמן שלכם בוועד האולימפי הבינלאומי עד שהתקבלה ההחלטה על הדחייה. האם שקלת להתפטר בעיקבות כך?

באך: "לא".

האם יש סיכוי שהמשחקים יתקיימו לפני הקיץ הבא או אפילו אחרי?

"ההסכמה היא שהמשחקים יתקיימו לכל המאוחר בקיץ 2021 . אבל אנו נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות, ובכל מקרה המשחקים יתקיימו אך ורק בתנאים סביבתיים בטוחים לכולם".

  

 

תומאס באך