ראיון השבוע: עם השחיינית הצעירה אנסטסיה גורבנקו

מאת: הוועד האולימפי בישראל

"בכל פעם שאני קופצת למים, יש לי מוטיבציה גבוהה לשפר את היכולת שלי. אני יודעת שיש לי עוד הרבה מה לשפר. אני משתדלת לעשות את המיטב בכל אימון, וכשאני יוצאת מהבריכה בהרגשה שכך עשיתי, אני מאד מסופקת" כך השחיינית הצעירה אנסטסיה גורבנקו, בת 16 וחצי (מכבי קרית ביאליק) שקבעה בקיץ האחרון את הקריטריון למשחקים האולימפיים שיהיו בטוקיו בקיץ הקרוב.

אנסטסיה, בת ללריסה, מורה לחינוך מיוחד וולאדימיר איש מחשבים, שהיה בצעירותו שחיין ושחקן כדורמים באוקראינה, נחשבה תמיד לילדה אנרגטית מאד. בגיל ארבע הצטרפה לחוג התעמלות אמנותית, שהיה מאד פופלארי בעיר מגוריה. היא דווקא אהבה את העיסוק בזה. מספר שנים לאחר מכן, נרשמה לחוג שחייה והתאהבה בתחום. היא אמנם חזרה להתעמלות האמנותית,אך אחרי שנה בה השתתפה בשני החוגים היתה צריכה לבחור במה להשקיע יותר, והיא בחרה בשחייה. בכך סיימה אחרי שש שנים את עיסוקה בהתעמלות האמנותית.

היא התקדמה בשחייה מהר מאד, ובגיל 15 הצטרפה לאקדמיה למצוינות במכון וינגייט מתוך הבנה "שכאן אעסוק בשחייה, הספורט שאני כל כך אוהבת, ב-100%" היא מסבירה.

סדר יומה קפדני ומתוזמן על פי דקות. השכמה ב-05:40. אימון מ-06:15 עד 08:15, יציאה לבית הספר (כתה י"א מגמה ביולוגית) עד 14:00, ארוחת צהריים, מנוחה קלה ויציאה לאימון אחר הצהריים מ-16:00 עד 18:30. זוהי שיגרת החיים שלה, והיא מאושרת.

"בכל פעם שאני קופצת למים אני מרגישה שזה מנתק אותי מהעולם. אני מנקה ככה את הראש. אין לי דאגות. אני עושה את מה שאני הכי אוהבת ואין דבר טוב יותר מהתחושה הזאת".

אנסטסיה יודעת לנצל את מעט הזמן הפנוי שלה למפגש עם חברים, לצפייה בסדרות טלוויזיה, קצת קריאה וקצת ציור באקריל בעיקר נופים וחיות.

במבט על טבלת שיאי ישראל מצאנו שאנסטסיה מחזיקה ב-7 שיאים לאומיים לבוגרות בבריכות ארוכות (תנאים אולימפיים) ו-9 שיאי נערות. בבריכות קצרות היא מחזיקה ב-3 שיאים לאומיים ו-9 שיאי נערות. "אני לא מרגישה לחץ מהסביבה לקבוע שיאים חדשים.

למדתי לנטרל את עצמי מכל הסובבים אותי בזמן תחרות ולהיות מרוכזת אך ורק במה שאני רוצה לעשות ובמה שאני צריכה לעשות. בחדר ההצבות לפני התחרות אני עושה סימולציה של המשחה בו אני משתתפת ולא מסתכלת על האחרות ובוודאי שלא מדברת עם אף אחת. אם יש לצדי שחיינית מישראל אני תמיד מאחלת לה בהצלחה".

אנסטסיה מכוונת ומתכננת להגיע לשיאים המקצועיים שלה במשחקים האולימפיים בפאריס 2024. "אני מרוצה מקצב ההתקדמות שלי אבל אני מרגישה שיש לי הרבה מאד מה לשפר ואני מייעדת את עצמי לטווח הרחוק. המשחקים האולימפיים בטוקיו הם חלק מהתהליך".

בבית משפחת גורבנקו שלוש בנות. אנסטסיה היא ילדת סנדוויץ'."בבית אני לא מרגישה מיוחדת. כולם תומכים בי, עוקבים אחרי וכמובן מפרגנים לי מאד. אני יכולה לגלות לכם סוד, שרק לפני כשנה הסכמתי שההורים שלי יבואו לתחרויות. למדתי להתמודד עם זה שהם ביציע. בעבר זה הלחיץ אותי…."

שאלנו את אנסטסיה מה אנחנו לא יודעים עליה והיא הגיבה מיד: "שאני רוצה להיות וטרינרית. יש לי בבית כלבה וחתול. אם לא אשתלב בזה אני רוצה להיות רופאה. אני רוצה להתנדב במגן דוד אדום או בצער בעלי חיים, אבל בשלב זה אני אינני יכולה לפנות לזה זמן בגלל העיסוק בשחייה ואין לי את הזמן הפנוי לכך" .