"ראיון השבוע" עם השחיינית אביב ברזילי

מאת: הוועד האולימפי בישראל

"אני מאד אוהבת להתחרות. אני לא נכנסת ללחץ לפני תחרות. אני מגיעה רגועה ליום לתחרויות. אני באה ליהנות ואני אומרת את זה לעצמי כל הזמן. התוצאה,היא הביטוי לעבודה הקשה. שחייה זה כל העולם שלי ואני לא מכירה את החיים בלי זה", כך, השחיינית הצעירה אביב ברזילי (18) ילידת משגב, שיאנית ישראל לבוגרות במשחה ל-200 מטרים גב – 2:11.91 דקות אותו קבעה לפני כשנה באליפות העולם לנוער בבודפשט,הונגריה.

היא רחוקה כדי שניה וחצי מהקריטריון למשחקים האולימפיים בטוקיו שאמורים להתקיים בקיץ הבא. את השיא הזה, שלה עצמה, שברה אביב ארבע פעמים בתוך כארבעה חודשים.

אביב גדלה במשפחה ספורטיבית. אחותה הבכורה היתה שופטת כדורגל. אחות נוספת שיחקה כדורעף, אמא שלה, מירית, שיחקה כדורשת ואביה יובל העוסק בניהול מפעלי מזון, עסק בריצות מרתון ובשנים האחרונות עבר לרכיבה על אופניים בגלל פציעה בעקב.

על אביב אומרים שהיא ילדה שנולדה בבריכה. בזמן ההריון, אמה, הרבתה לשהות בבריכה במשגב. בבוקר הלידה היתה בבריכה ומשם נסעה ללדת בבית החולים רמב"ם בחיפה בו עבדה בזמנו כאחות והיום היא עובדת בהנהלת המחלקה הסיעודית בבית החולים.

כבר בהגיעה לגיל שלושה חודשים "זרקו" אותה לבריכה והחלו להקנות לה הרגלי ציפה במים. בהגיעה לכתה א' הצטרפה לחוג שחייה מסודר במשגב והמאמנים הבחינו בכישרון הגדול הטמון בה. בכתה ה' הצטרפה כבר לנבחרת הבוגרות של הפועל משגב בו שחו בנות בכתה י"א ו-י"ב. " הייתי הכי קטנה בקבוצה.

לא היו לי דברים משותפים עם הבנות הבוגרות. באתי לאימון, ביצעתי את מה שהייתי צריכה והלכתי הביתה". בכתה ז' הציעו לה לעבור לאקדמיה למצוינות במכון וינגייט "אבל הייתי קטנה מדי…וויתרתי. היה לי טוב במשגב" היא נזכרת.

בין כתה י' ל-י"א, ביוזמתה, היא באה לוינגייט ובדקה אפשרות להצטרף לאקדמיה למצוינות, אלא שכאן חלה תפנית גדולה. המאמן האמריקני דייב מארש, העובד עם איגוד השחייה ראה אותה בתחרות ו"שאל אותי אם אני רוצה להתאמן אצלו בסן דייגו.

הייתי ילדה מאד עצמאית. נכון, היו אמנם לא מעט סימני שאלה אבל ההורים שלי אמרו לי מראש שהם יקבלו ויכבדו כל החלטה שלי ובכל מה שאחליט הם יעניקו לי את התמיכה המלאה" היא מספרת.

ההחלטה היתה יציאה לארצות הברית, שם השתלבה בלימודים בבית ספר יהודי פרטי וגרה אצל משפחה ישראלית שהתנדבה לארח אותה כמשפחה מאמצת.

אמא שלה ליוותה אותה בתקופת ההתאקלמות הראשונה שלה במקום . בהמשך אחותה באה לבקר אותה והיתה אתה כשבוע. באפריל 2017 חזרה אביב לישראל והצטרפה לאקדמיה בוינגייט. כשנה לאחר מכן החליטה לעזוב את וינגייט. היא גם עזבה את הפועל משגב ועברה למכבי חיפה שם היא מתאמנת אצל חנן שטרלינג ויונתן קופלב עם חבריה לסגל האולימפי, האחים, לאה ורון פולונסקי.

"הנחיתה חזרה בארץ היתה קלה. מהקצה השני של העולם חזרתי הביתה כשמרחק הנסיעה מהבריכה למשגב למשפחה הוא שעה…." היא משתפת אותנו.

דחיית המשחקים האולימפיים בטוקיו ליולי הבא, נותנת לאביב זמן להתחזק והיא מבטיחה לעשות כל שביכולתה כדי להשיג את הקריטריון לטוקיו במשחה החזק שלה-200 מטרים גב. יחד עם זאת היא יודעת שהמשחקים האולימפיים בפריז ב-2024 הם המטרה המקצועית העיקרית שלה.

סדר היום של אביב (1.78 מטר) הנחשבת לשחיינית גבוהה ורזה (62 ק"ג) מאד מאורגן ומוקפד. השכמה ב-6:00 בבוקר ובתום יום עמוס בשעה 21:30 היא כבר הולכת לישון. יש לה 14 יחידות אימון בשבוע. 9 אימוני מים ו-5 אימוני כושר גופני. החיים שלה מוקדשים לשחייה במלוא מובן המילה. "אני לא מרגישה שאני מוותרת על משהו. המאמצים הרבים שלי וההשקעה של 100% שווים בעיני את הגשמת החלום הגדול – לייצג את ישראל במשחקים האולימפיים".

השחייה לדבריה של אביב ברזילי העומדת להתגייס לצה"ל בעוד כשבועיים מעניקה לה כלים משמעותיים לחיים: משמעת קפדנית, שמירה על סדר יום מאורגן, עצמאות ובגרות ותובנות רבות שהעיקריות שבהן לדבריה: "חשוב מאד להיות רצינית וממוקדת. לגמרי ברור לי שרק עם עבודה קשה שיטתית ועקבית אפשר להגיע להישגים. בספורט אין בערך".

לא הכל הולך קל בדרך להשגת המטרה. בדרך, יש לא מעט רגעי משבר ואביב יודעת לדבריה להתגבר עליהם. " אני משתדלת לפני כל תחרות להציב לי מטרות מקצועיות. לפני כל משחה, ואני מתחרה ב-50 מטרים גב, 100 מטרים גב, 100 מטרים חתירה ו-200 מטרים חתירה אני יודעת מה הזמן אליו אני צריכה להגיע. אם אני לא עומדת ביעד המקצועי שהצבתי לעצמי אני מאוכזבת.

לא מדברת עם אף אחד…אבל אחרי שעה שעתיים אני כבר ביעד הבא. אני מבינה שיש לי עוד הזדמנויות, שהתחרות לא הסתיימה ואסור לי לשקוע באכזבה. אני מסתכלת על חצי הכוס המלאה" היא משתפת אותנו.
בהצלחות המקצועיות מקפידה אביב לשמור על צניעות ונשארת עם הרגליים על הקרקע. היא מהר מאד מתמקדת בהמשך.

מה אנחנו לא יודעים על אביב ברזילי?

שהיא אוהבת מאד כדורגל. שהיא אוהדת נאמנה של הפועל חיפה והולכת לכל המשחקים של הקבוצה. שגדלה בבית של אוהדי הפועל חיפה ושהיא מכירה היטב את ההיסטוריה של הקבוצה.

שהיא מתעניינת מאד במכוניות. כבר בילדותה זיהתה את המכוניות לפי הסמלים שלהן. היא נוהגת היום ב-CITROEN 4 ורכב החלומות שלה הוא AUDI R8 לבנה.

שהיא אוהבת מאד בעלי חיים ומאז שנולדה יש בבית חתולים. היום היא נהנית מהחתולה לייזר.

שהיא אוהבת מאד לישון בצהריים, במיטה עם מזגן. שהיא מתעוררת רק בעזרת השעון "אחרת הייתי ממשיכה לישון"….

שכתלמידה בתיכון "הייתי די עצלנית….השקעתי את המרץ והאנרגיות שלי בשחייה ולמדתי רק לפני מבחנים והצלחתי. הלימודים לא היו בסדר העדיפויות שלי אבל ידעתי שאני רוצה לעבור את מבחני הבגרות אבל לא היו שאיפות גדולות להשיג את הציונים הכי גבוהים" היא אומרת בכנות רבה. יחד עם זאת בקיץ 2021 היא תצא ללימודי מנהל עסקים ב-Texas A&M בארה"ב ותתאמן שם אצל דייב מארש לצד שחיינים ושחייניות אולימפיים.

שההורים שלה מלווים אותה בכל תחרות בארץ ובעולם. "בהתחלה אמא שלי היתה צועקת. אחרי שהסברתי לה שאני בכלל לא שומעת אותה היא הפסיקה. במהלך כל התחרות אני בכלל לא פוגשת את ההורים. אני מרוכזת במשימות המקצועיות שלי. רק בסיום התחרות אנחנו נפגשים".

בהצלחה אביב!