"ראיון השבוע" עם המרתוניסט האולימפי טסמה מוגס

מאת: הוועד האולימפי בישראל

"לא חשוב לי מה וכמה כואב לי במהלך הריצה. אני לא מפסיק לרוץ באמצע תחרות אלא רק אחרי שאני חוצה את קו הגמר. אני לא מוותר ולא נכנע לכאבים. זה המוטו שלי בחיים הספורטיביים" כך, טסמה מוגס רץ המרתון האולימפי (בן 32, מכבי ת"א) שייצג את ישראל במשחקים האולימפיים בריו 2016 וחולם להשיג את הקריטריון למשחקים האולימפיים שיהיו בקיץ הבא בטוקיו ולרשום הופעה שניה ברציפות במשחקים האולימפיים.

טסמה גדל באתיופיה במשפחה בת עשרה ילדים. הוא עלה לישראל ב-2008 בהיותו בן 20 עם אמו וחמישה מאחיו. שלושה אחים אחרים עלו לארץ לפניו ושני אחים נוספים עלו לארץ אחריו. המשפחה הגיעה היישר למרכז הקליטה נורית בבאר שבע ואחרי שנתיים עברה לגור בחולון.

שבועיים לאחר עלייתו לישראל התחיל להתאמן בריצה."עוד באתיופיה בהיותי תלמיד בבית הספר חלמתי להיות ספורטאי.התאמנתי לבד ובתחרויות בהן השתתפתי תמיד סיימתי בין השלושה הראשונים. כילד, אני נזכר, שמעתי ברדיו באתיופיה ששלושה רצים אתיופים זכו במדליות אולימפיות בריצה ל-10,000 מטרים. אז כבר אמרתי לעצמי: אני רוצה להיות כמוהם,ספורטאי אולימפי, והתחלתי לרוץ לבד…"משחזר טסמה.

מה הפלא ששבועיים אחרי עלייתו לארץ, הדבר הראשון שהוא עשה היה לחפש קבוצת ריצה כדי להצטרף אליה. במרכז הקליטה הוא פגש את גירמה אמרה, כיום רץ מרתון בכיר שכבר קבע את הקריטריון לטוקיו עמו התייעץ. "גירמה נתן לי את מספר הטלפון של המאמן זהר זימרו, שמהר מאד הגיע יחד עם אמנון גור לפגוש אותי בבאר שבע ולקח אותי לאימון הכרות בהדר יוסף. בהמשך, עשיתי באוטובוסים את הדרך מבאר שבע לתל אביב.יצאתי בצהריים וחזרתי הביתה בלילה מאוחר".

אחרי כחודש של אימונים זהר ואמנון העבירו את טסמה לפנימייה לעולים חדשים בכפר סבא. העבודה המשותפת שלהם אתו תפסה תאוצה מקצועית. בתוך כחודשיים כבר השתתף טסמה בתחרות מירוצי שדה בתל אביב וסיים במקום השמיני.

לדבריו "הייתי צעיר מאד. המתמודדים מולי היו מבוגרים ממני ומנוסים ממני. לא הבנתי בכלל את משמעות התוצאה". כמה חודשים לאחר מכן כבר השתתף באליפות ישראל הראשונה שלו בקריירה בריצה ל-10,000 מטרים על המסלול בה סיים במקום הרביעי. אחרי שנה נוספת כבר סיים במקום השני באליפות הזו עם שיא ישראלי חדש לגילאים עד 22 (29:38 דקות).

"זו היתה פריצת הדרך המקצועית הראשונה שלי" הוא משחזר. שנה לאחר מכן, שוב סיים באליפות ישראל במקום השני עם שיא ישראלי חדש עד גיל 22 , כשקבע 28:53 דקות.

טסמה המשיך בעבודה קשה ואינטנסיבית ובשנה האולימפית – 2012, קבע שיא ישראלי חדש ב-10,000 מטרים – 28:12.87 דקות. הוא החמיץ ב-7 שניות את הקריטריון למשחקים האולימפיים בלונדון. "האכזבה שלי היתה גדולה מאד. הרמתי את עצמי מהר מאד. הבנתי שאני צעיר מאד וזה מה שדירבן אותי להמשיך עם מבט קדימה למשחקים האולימפיים בריו 2016" הוא נזכר.

הנחישות וההתמדה שלו נשאו פירות ובאליפות העולם שהיתה ב-2013 שבר את השיא הישראלי והעמיד אותו על 28:12.58 דקות. אלא שאז חלה תפנית בקריירה שלו. הוא נפצע בברך וסבל מדורבן.
התקלה הזו שיבשה לו ולצוות המקצועי שלו את התוכניות. הוא היה מנוטרל לגמרי מכל פעילות. בסוף 2014 הוא חזר לפעילות ועבר לקטגוריית ריצה מרחק אחרת. אז הוא עבר לרוץ מרתון. אחרי שנה של אימונים והכנה, פגשנו את טסמה משתתף לראשונה בקריירה שלו בריצת מרתון.

זה היה בטבריה, ב-2015. הוא חצה את קו הסיום אחרי 2:19:29 שעות.הקריטריון למשחקים האולימפיים בריו היה 2:17:00 שעות. שלושה חודשים אחרי המרתון בטבריה, יצא טסמה למרתון רוטרדם וסיים את התחרות בזמן של 2:19 שעות. הוא לא ויתר, הוא היה חדור מוטיבציה ובספטמבר של אותה שנה, במרתון ברלין קבע זמן של 2:15:29 שעות והשיג את הכרטיס למשחקים האולימפיים בריו 2016.

"קשה לתאר במילים את תחושת האושר, הסיפוק וההתרגשות שלי. זהר זימרו המאמן שלי דחף אותי כל הדרך. הרגשתי שהמאמצים והסבל היו שווים. הגשמתי חלום! והייתי גאה בעצמי" משתף אותנו טסמה. וכשהמשחקים האולימפיים בריו באופק, הוא המשיך להיות ממוקד בדרך למימוש החלום שלו.

ואז קרה הבלתי צפוי. כחודש לפני המשחקים האולימפיים בריו, במהלך מחנה אימונים באתיופיה הוא נפצע בשריר הדו ראשי של הרגל. "לקחתי תרופות נגד כאבים ולא הפסקתי להתאמן. נשכתי שפתיים וסבלתי בשקט. היו כבר מבין אלה שסבבו אותי, שאמרו לי שאני לא אוכל ככה להשתתף במשחקים האולימפיים.

אני לא הייתי מוכן לוותר ואכן התייצבתי על קו הזינוק בריו. עד הקילומטר ה-26 הייתי בקצב טוב ולא סבלתי מכאבים כי רופאת המשלחת האולימפית ד"ר לובה גליצקיה נתנה לי כדורים נגד כאבים.
בשלב הזה פגה ההשפעה של הכדורים והכאבים חזרו. התחלתי ממש לסבול…האטתי את הקצב וירדתי לקצב איטי של 4 דקות לקילומטר. בקילומטר ה-39 עברתי להליכה. לא רציתי לצאת מהמסלול ולפרוש. רציתי רק דבר אחד: לסיים את המסלול.

על קו הסיום נפלתי….היו לי כאבי תופת. במהלך כל הטיפול הרפואי המידי שקיבלתי, בכיתי. לקח לי הרבה זמן להירגע. ידעתי שנתתי את הנשמה. נסעתי לריו כדי לתת את המקסימום שלי וזה מה שעשיתי", נזכר טסמה שסיים את המרתון הכי קשה בקריירה שלו בזמן של 2:31 שעות ומה שהיה חשוב לו שהוא לא ויתר ולא נכנע לכאבים שבמבט לאחור כשהוא נזכר ברגעים הללו הם היו לדבריו בלתי נסבלים. לזה קוראים הישרדות.

במשך כשלוש וחצי שנים מסיום המשחקים האולימפיים בריו הגוף שלו לא לגמרי התאושש. הקרע בשריר הדו ראשי ברגל היה מלא. "המליצו לי לעבור ניתוח אבל לא הסכמתי. אמרו לי שמדובר בניתוח מסוכן מאד עם סיכוי של 50 אחוזי הצלחה בלבד. הפחידו אותי שאני יכול לקבל שיתוק ברגל. סירבתי והמשכתי בטיפולים יסודיים. כיום הרגל טפו טפו בסדר.."

באפריל האחרון, הוא היה אמור להשתתף במרתון סביליה ולנסות לקבוע שם את הקריטריון למשחקים האולימפיים בטוקיו. אלא שפתאום החל לסבול משבר מאמץ באגן והוא נדרש למנוחה. הקורונה עשתה לו טוב לדבריו.
תחת שרביטו של המאמן דן סלפטר, אתו הוא מתאמן כבר שנתיים , מתכננים השניים את השתתפותו בדצמבר הקרוב במרתון ולנסיה. המטרה של טסמה לרדת מ-2:07:45 דקות כדי להיות בין שלושת הישראלים המועמדים להשתתף במשחקים האולימפיים שיהיו בקיץ הבא בטוקיו.

המשימה שלו קשה אבל בהחלט אפשרית. "אעשה הכל כדי להשיג את הכרטיס להופעה שלי במשחקים האולימפיים בפעם השניה בקריירה שלי" הוא אומר.

טסמה, סטודנט לחינוך גופני שנה שניה, במכללה למורים לחינוך גופני ע"ש זינמן במכון וינגייט, נשוי טרי לאזאוונט טקה, בעבר אלופת ישראל במרחקים ל-1500 מטרים עד חצי מרתון מורה לחינוך גופני במקצועה שעלתה לארץ ב-1995 ועוסקת כיום גם היא בריצת מרתון.

מה אנחנו לא יודעים על טסמה?

שבלילה לפני תחרות הוא תמיד ישן טוב. הוא אינו מרגיש לחץ כי מגיע מוכן לתחרות במלוא מובן המילה.
שהוא אוהב מאד לטייל במקומות היסטוריים בארץ.

שהוא אוהב לראות סרטי מוטיבציה על ספורטאים ולאחרונה נשאב לסידרה המרתקת על מייקל ג'ורדן.
שהוא מקפיד מאד של שינה בשעות הצהריים.
שהוא מאד אוהב לבשל בעיקר חזה עוף ובשר אנטריקוט.
שהוא נושא בנטל עבודות הבית היומיומיות. הוא רואה בזה חובה ואחריות.

הספורט עבור טסמה הוא אורח חיים. הוא בתוך זה 24/7. הוא מקפיד מאד על תזונה מתאימה ואינו מתפתה לחרוג ולהתפנק בכל מיני מאכלים שאינם מתאימים לקו התזונה שלו כרץ מרתון. עכשיו כל כולו במימוש החלום, השגת הקריטריון לטוקיו.

בהצלחה!
Tesema Moges
#moges tessema long distance runer

טסמה מוגס