"ראיון השבוע" עם המרתוניסט האולימפי גרמה אמרה

מאת: הוועד האולימפי בישראל

"במהלך ריצת מרתון בתחרות, אני מציב לעצמי מטרות קצרות.אם אני נתקע לדוגמא בקילומטר
ה-30 אני תמיד חושב על כל קילומטר קדימה עד קו הסיום. אני מקפיד לשמוע את העקבים והנשימה של הרצים שלפני וחוזר ואומר לעצמי שגם להם קשה. אני יודע שזה יעבור ואסור לי לוותר. אני יודע שכל כאב הוא זמני בדרך להשגת המטרה.

אני מדמיין לעצמי את הרגע בו אני חוצה את קו הסיום בתוצאה איכותית וברגע שחציתי את קו הסיום כל הכאב נעלם… אני מיד מרגיש שזה היה שווה את כל המאמץ" כך, גרמה אמרה (33) שקבע את הקריטריון למשחקים האולימפיים בטוקיו 2020 עם זמן איכותי של 2:07:29 שעות, תוצאה שניה בין הישראלים בדרך לטוקיו.

גרמה עלה לישראל מאתיופיה ביוני 2006 בהיותו בן 19. משפחתו בת שמונה נפשות (הורים, שני בנים וארבע בנות) הגיעה למרכז קליטה בבאר שבע. משם, הוא עבר לאולפן בנצרת ובהמשך השלים שם את לימודי הבגרות.

לריצה, הגיע לגמרי במקרה. הוא פגש בנצרת עולה חדש מאוקראינה שהציע לו להשתתף במקצה
ל-10 קילומטרים במרתון ירושלים. גרמה לא ידע לקראת מה הוא הולך. "אפילו לא היו לי מכנסי ריצה ונעלי ריצה" הוא נזכר.

מישהו נתן לו את הציוד הבסיסי הזה, והריצה עברה עליו בקלות. לא היו לו כלל ציפיות כי הוא לא ידע מה זה לרוץ 10 קילומטרים. הוא הפתיע את עצמו וסיים במקום השביעי.

שנה לאחר מכן, במרתון טבריה הוא השתתף שוב בריצה ל-10 ק"מ. אז, פגש לראשונה את זוהר זימרו שהציע לו להתאמן יחד אתו בהדר יוסף, אחת לשבוע. כך, תוך זמן קצר הוא נשאב לעיסוק הזה בצורה משמעותית והחל להתאמן פעמיים ביום עם הכוונה לתחרויות במרחקים של: 5000 מטרים, 10,000 מטרים וחצי מרתון כדי לשפר את המהירות שלו ולהתחזק. גרמה, שמשקלו 50 ק"ג, גובהו 1.74 מטר ואחוז השומן שלו עומד על 4.8% נזכר שאמרו לו: "יש לך מבנה גוף דק, אתה רזה וויהיה לך קשה לרוץ מרתון".

ב-2017 חל המפנה בחייו המקצועיים והוא עבר להתחרות במרתון. סדר היום שלו קפדני מאד. בקי, הוא קם מידי בוקר בשעה 5:00 ובחורף ב-5:30 הוא מתחיל את יום האימונים שלו הכולל שני אימונים בשיגרה וישנם ימים בהם מתאמן שלוש פעמים ביום. הוא הולך לישון מוקדם ב-20:30.גרמה מקפיד מאד על תפריט מאוזן מאד. הוא מבשל לעצמו. חשוב לו לדעת בדיוק מה הוא אוכל.

בשבוע רגיל הוא רץ כ-200 קילומטרים ובכל אימון עולה עצימות האימון. ככל שמתקרבים לתחרות קצב הריצה מתקרב לזה המתוכנן ליום התחרות.

גרמה, נשוי לסוואלמה, סטודנטית לאחיות בבית החולים ביילינסון הוא בעל תואר אקדמי בחינוך גופני עם התמחות בניהול ספורט. "רציתי לדאוג לחיים שלי ביום שאחרי סיום הקריירה כרץ מרתון" מסביר גרמה שנבחר שלוש פעמים למצטיין הנשיא המכללה למורים לחינוך גופני במכון וינגייט. הוא נזכר שהשילוב בין לימודים ואימונים ברמה המקצוענית היה קשה לו. מאמנו זוהר זימרו הקל עליו באותה תקופה כשוויתר לו על יציאה למחנות אימונים מתוך ידיעה שהוא ירוויח אותו לשנים רבות אחרי סיום הלימודים.

משמעות השם גרמה באמהרית הוא כבוד. הוא עצמו, מקפיד לתת כבוד לזולת ואוהב אנשים המעניקים כבוד לסובבים אותם. הוא ממוקד מטרה שאף פעם לא מוותר, רגיש וצנוע מאד. הוא בחור מאמין ושומר מסורת. הוא מקפיד על כשרות, מניח תפילין מידי יום, קידוש בערבי שבת וחג ואינו מדליק טלוויזיה בשבתות ובחגים.
ב-2019 הוא חווה פציעה קשה באגן הירכיים שניטרלה אותו במשך חמישה חודשים. אף אחד מהסובבים אותו לא האמין שהוא יצליח לשחזר את היכולת הטובה אותה הציג לפני הפציעה. "מסתבר שבהכנה טובה, הכל אפשרי! הפציעה חיזקה אותי מנטלית ופיזית. טיפלתי בעצמי מידי יום בתא לחץ בבית החולים באסף הרופא, עשיתי מדיטציה, אימוני כוח וריצה בבריכה. חזרתי חזק ומחוזק" הוא מספר לנו.

עם שובו להתחרות לאחר הפציעה הוא קבע ב-5 במאי בפראג 2019 זמן של 2:09:54 שעות וב-23 בפברואר 2020 קבע בסיביליה את הזמן הטוב ביותר שלו – 2:07:29 שעות

מספר דברים שאנחנו לא יודעים על גרמה:

שהוא מקדיש את מרבית זמנו הפנוי לקריאת ספרים ומדיטציה. הוא קורא הרבה פילוסופיה ועל פעילות כוחות הביטחון של ישראל."בתיק שלי תמיד יש ספר קריאה וברכב יש הרבה מאד מגזינים באמהרית".

שהוא מאמין בהם הוא מדיטציה. "אני אוהב להתרכז בדברים חיוביים. אני תמיד מסתכל על חצי הכוס המלאה. מאז שהתחלתי לעסוק במדיטציה השתנו אצלי לטובה הרבה דברים. אני עושה את זה אחרי אימון בוקר ואחרי אימון ערב. זה מסייע לי בכל מה שקשור לביטחון העצמי, הרפיה, שיחרור לחצים, הכרת תודה. כל זה מתחבר לחשיבה חיובית". במקרה שאימון מסוים לא הלך על פי התכנית הוא יוצא לריצה קלה ומבצע מדיטציה תוך כדי הריצה.

שהוא אוהב מאד טבע ומרבה לטייל בארץ. בכל הזדמנות שיש לו זמן פנוי הוא יוצא לטיול. גם כשהוא מרגיש סחוט אחרי אימון הוא לא מוותר. כל שבת הוא יוצא לטיול במקום אחר בארץ.

בקיץ הבא הוא מתעתד להשתתף לראשונה בקריירה שלו במשחקים האולימפיים שיפתחו בטוקיו
ב-23.7.2021. "זהו החלום הגדול של כל אתלט. מאז שהתחלתי לעשות מדיטציה התחלתי להאמין שהכל אפשרי והנה זה קורה…אני מדמיין בכל יום שאני נכנס לכפר האולימפי בטוקיו. זוהי זכות גדולה והכבוד הגדול ביותר של ספורטאי. ייצגתי את ישראל באליפות העולם, השתתפתי באליפות אירופה ומה שנשאר לי להשלים הם המשחקים האולימפיים", אומר גרמה.

בהצלחה!