"ראיון השבוע": עם הג'ודאית ירדן ג'רבי

מאת: הוועד האולימפי בישראל

את היום הגדול שלה בקריירה הספורטיבית ה-9.8.2016 היא לעולם לא תשכח.

הג'ודאית האולימפית ירדן ג'רבי (30) זכתה באותו יום במדליית הארד במשחקים האולימפיים בריו 2016 .

ירדן, כמו מיליוני אנשים בארץ ובעולם לא ישכחו את הרגעים הגדולים האלו. ירדן ג'רבי נכנסה להיסטוריה של הספורט האולימפי בישראל, כספורטאית השביעית בכל הזמנים שזכתה במדליה אולימפית. לישראל, שמונה ספורטאים שזכו בתשע מדליות אולימפיות.

שלוש שנים קודם לכן ב-29.8.2013, גם כן בברזיל, הוכתרה ירדן לאלופת העולם. מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה שג'ודאית ישראלית זכתה בתואר העולמי.

הישגים אלו מפארים את תעודת הזהות ההישגית האיכותית שלה, הכוללת גם מדליית כסף באליפות העולם, ושלוש מדליות נוספות באליפויות אירופה (1 כסף ו-2 ארד).

ירדן גדלה בנתניה. מגיל חמש כבר החלה לעסוק בספורט. היא למדה באלט בסטודיו של דודה שלה. בקומה מעל אולם אימוני הבאלט היה אולם אימונים לג'ודו בו התאמן בן דוד שלה שהציע לה לנסות. במשך תקופה של כמעט שנתיים היא שילבה את שני התחומים, עד שהחליטה להפסיק עם הבאלט. רק ג'ודו לא הספיק לירדן והיא שיחקה גם כדורסל שמאד אהבה. כך מספר שנים, עד גיל 14.

אז, כמות האימונים בג'ודו הלכה והתעצמה. בשלב הזה חל אצלה השינוי והיא בחרה בג'ודו.

איך נפלה ההחלטה לעזוב ספורט קבוצתי לטובת הספורט האישי? " מה שהכריע את הכף זה האישי. ידעתי שאני נותנת במגרש את ה-100% שלי בכל רגע נתון ולא רציתי להיות תלויה באחרים אלא רק בעצמי" נזכרת ירדן.

עם הזמן, אימוני הג'ודו הפכו להיות אינטנסיביים יותר, ועברו להתקיים על בסיס יומי. הקושי בזמן התיכון היה לשלב את הלימודים עם הספורט. ההורים של ירדן, אמא נורית שבאה מעולמות האקדמיה ואבא שמואל שפיתח מוצר מצליח מיד אחרי הצבא הם אנשים מצליחים כל אחד בתחומו. הלימודים היו חשובים להם מאד. יחד עם זאת, הגדילו ראש ואמרו לה:
"כל עוד תגיעי להבנות עם בית הספר איך תעמדי בבחינות הבגרות, לא נעצור את דרכך בג'ודו".

ירדן השאפתנית אכן הגיעה להבנות עם בית הספר. היא שוחררה מחובת הנוכחות היומיומית בבית הספר, ונקבע כי תיגש היישר לבחינות המגן. הציון אותו תשיג, כך נקבע, בבחינות המגן יהיה הציון שיגן עליה בבחינות הבגרות. הסיכום השביע את רצונה של ירדן וההורים. ההורים הגיעו גם להבנות עם ירדן שאם היא לא תעמוד בבחינת בגרות כלשהי, היא תשלים אותה אחרי השרות הצבאי. ירדן לא הצליחה בשתי בחינות, וכפי שסוכם השלימה אותן אחרי הצבא. כיום ירדן היא בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול.

כשלוש וחצי שנים אחרי פרישתה מפעילות תחרותית ירדן אומרת: "הג'ודו, זה החיים שלי!" העובדה שהתחילה לעסוק בג'ודו בגיל צעיר מאד,האופי והערכים שלה בחיים נבנו לדבריה על פי מה שהתחנכה בג'ודו.

"הכבוד ההדדי, הכבוד לזולת, הקידה שיש בה משהו ממלכתי מכובד מאד, הכבוד למאמן שהוא ערך עליון, הם הערכים שמלווים אותי וילוו אותי כל החיים" היא מסבירה.

היום, ביום שאחרי החיים של ירדן שונים מאד. "באותו רגע שניצחתי בקרב האחרון בהתמודדות על המדליה במשחקים האולימפיים בריו 2016, סיימתי בהרגשה טובה מאד את המשימה. אני חיה בתחושת שלמות מבחינת מימוש השגת היעדים שלי בקריירה הספורטיבית. זו הרגשה נפלאה" היא משתפת.

היום החיים שלה לדבריה הרבה יותר רגועים. "אין לחץ, אני לא חיה ביעדים יומיומיים. הכל רגוע. הכל מתנהל ביותר סבלנות". כן, ירדן כבר לא משכימה קום מידי יום בשש בבוקר…

"אורח החיים שלי במשך שנים רבות היה מוקפד מאד ומוכתב. היום אני הרבה יותר גמישה וטוב לי. היום אני בפרק חיים חדש ואני מרגישה מצויין. הרוגע עושה לי טוב". מה שכן, ירדן מקפידה על אורח חיים בריא, וזה קורה בדר"כ בתחילת היום שלה.
היא שומרת על כושר גופני בשביל הכייף, על בסיס יומי: ריצות חדר וכושר. במהלך הריצות "אני נזכרת ברגעים הטובים שחוויתי בקריירה. אני נזכרת בתחושות של הניצחונות שלי. תמיד עולים לי הרגעים הטובים כי אני אדם עם גישה חיובית. גם לפני קרב תמיד חשבתי בכיוון חיובי וגם אחרי קרב".

המדליסטית האולימפית מריו, מתרגשת כל פעם מחדש מהתגובות להן זוכה מהקהל הרחב. "ברגע שאנשים מתחברים להישגים שלי כמדליסטית אולימפית ואלופת העולם ומספרים לי שראו בטלוויזיה את הרגעים הגדולים האלו יש לי פרפרים בבטן. פתאום מתעצמת בתוכי תחושת השייכות, התמיכה ואהדת הסביבה".

מדובר בתחושות שעושות טוב לירדן, המרבה להרצות בארץ ובעולם ולספר את הסיפור האישי שלה .

שאלנו את ירדן ג'רבי מה אנחנו לא יודעים עליה?…"כל הדרך הייתי לגמרי שקופה. לא הסתרתי דבר כי אלה דפוסי ההתנהגות שלי. מה שכן….אני יכולה לומר שאם יש אמונות טפלות אני עושה הכל הפוך.
אני מכירה אנשים שמקפידים ללבוש חולצת מזל. אני בכל תחרות לבשתי חולצה אחרת…אצלי לא קיים המושג אמונה טפלה".

היום, בתוך החיים החדשים, ירדן מבינה היטב שארגז הכלים אותו קיבלה במהלך שנות עיסוקה בג'ודו הוא משמעותי ביותר. "מה שלמדתי בספורט הוא האוניברסיטה של החיים. כל יעד שאציב לעצמי כיום בעשייה היומיומית שלי אעשה בו את המקסימום כדי להשיגו ומרבית הסיכויים שגם אצליח".

ירדן כאייקון ומושא הערצה לספורטאיות צעירות רבות ומודל השראה להצלחה בקרב נשים בכל תחומי החיים, נותנת טיפ גדול על סמך ניסיונה העשיר: "חשוב מאד להינות מהדרך. חשוב מאד שתאמיני בעצמך. והחשוב מכל: להיות מסורה באופן טוטאלי של 100% פלוס לעשייה שלך. אין בערך ואין קיצורי דרך"

ירדן ג'רבי