"ראיון השבוע": עם דן סלפטר, מאמן נבחרת רצי המרתון האולימפיים של ישראל

מאת: הווועד האולימפי בישראל

"יש לי חלום. שבישראל, בתוך 20 שנה, יהיו כ-50 רצי מרתון שירדו באותה עונה מזמן של 2:10 שעות. את הפרויקט הזה אני רוצה להוביל. אני מאמין שהחלום הזה בר מימוש" כך, דן סלפטר, מאמנם של בכירי רצי המרתון של ישראל, בינהם אשתו לונה צ'מטאי סלפר ומארו טפרי (שניהם ממכבי ת"א) שיצגו את ישראל במשחקים האולימפיים בריו 2016 והשיגו כבר את הקריטריון למשחקים האולימפיים בטוקיו 2020.

דן התחרה בצעירותו בריצות בינוניות (היה אלוף ישראל בריצת הרים). בהמשך התחרה בריצה
ל-1500 מטרים. "כשהתאמנתי בהנחיית מאמן מקצועי, עשיתי דברים שלא ידעתי עליהם קודם. כבר בתחילת דרכי כספורטאי רציתי לעסוק באימון. תמיד התעניינתי איך ניתן לשפר את היכולות האישיות של האתלטים. כחייל ביחידת דובדבן הייתי הכי מהיר בריצות. שאלתי את עצמי איזה אימונים אני צריך לבצע כדי לשפר את היכולת.?כבר אז ידעתי שאני אהיה מאמן".

עם שחרורו מהשרות הצבאי, לקח לעצמו דן שנה מהחיים והשקיע בעצמו באימונים בחו"ל. הוא נסע לקניה וצרפת לראות מקרוב איך גדולי הרצים מתאמנים ולהיות לצדם. "הכל מתוך מחשבה שאני רוצה לתת מעצמי לאחרים".

דן החל ללמוד במכללה לחינוך גופני ע"ש זימן במכון וינגייט. כבר בשנה הראשונה שלו כסטודנט השתלב בלימודים בקורס מאמנים. בתקופה הזאת הכיר את לונה צ'מטאי , לימים אשתו והם היו רצים יחד להנאתם. האימונים המשותפים אתה סיקרנו אחרים שביקשו גם הם להתאמן אתם. כך הצטרפו אליו לאימונים מארו טפרי ימר גטהון-הדור הראשון של חניכיו. כל זאת תוך כדי שהוא עצמו היה עדיין אתלט פעיל. מארו ואמרה התקדמו יפה ושיפרו את התוצאות האישיות שלהם.

המפנה המשמעותי אצלו בקריירה חל בשנה בה השתתף בקורס למאמנים לאומיים. "אז ראיתי שהבחירה שלי לעסוק באימון נכונה. התשוקה הגדולה שלי היא לדעת עד לאן יכולה להגיע יכולתו של האדם. 99% מהאנשים אינם יודעים מהם הגבולות האבסולוטיים שלהם. אני כמאמן, אעשה הכל כדי להוכיח לכל אחד שהוא יכול לשפר את יכולתו כל הזמן. אני יודע לנתח חולשות וחוזקות של כל אתלט ולסייע בבניית האסטרטגיה שתוביל אותו לשיפור מרבי" מסביר דן.

דן, שהוכתר השבוע כמאמן השנה של איגוד האתלטיקה בישראל, הוא מאמנה האישי של לונה רצת המרתון הבכירה של ישראל. לשניים בן, רוי בן החמש. בתחילת הדרך כזוג נשוי לונה לא הבינה מדוע דן המאמן/הבעל ביקורתי כלפיה. הם קיימו שיחת תאום ציפיות, בה השאלה המרכזית היתה אם לונה רוצה להיות אתלטית מקצועית או שהוא משחרר לחץ. מבלי לדעת למה יגיעו בעבודה משותפת לונה בחרה בדרך המקצועית.

מה הדבר הקשה ביותר בעבודה שלו כמאמנה של לונה? "לומר לה, בגלל האמת המקצועית שלי, דברים שאני יודע שהיא לא תאהב לשמוע. אני גם מודע לכך שיהיה קצת מתח, אבל אחרי כשעה אנחנו חוזרים לשגרה. כשאנחנו מגיעים הביתה ופוגשים את רוי, תשומת הלב שלנו עוברת אליו והוא במרכז".

דן רץ עם לונה לפחות פעם אחת ביום. הוא עובר בשבוע בממוצע כ-100 קילומטרים. "הריצות הקלות שלה, עבורי הן ריצות קשות. הכושר האובייקטיבי שלה הרבה יותר טוב מהכושר שלי ולעתים היא משאירה אותי מאחור…"

דן הוביל את לונה בשנת 2019 לשני הישגים משמעותיים. היא התבססה בעשירייה הראשונה של רצות המרתון בעולם עם 2:19:46 שעות, תוצאה אותה קבעה במאי האחרון במרתון פראג . בנוסף היא קבעה השנה שיא אירופאי בריצה ל-10 ק"מ (כביש) – 30:05 דקות.

כמאמן הוא מעיד על עצמו שהוא מאד ביקורתי על התנהלותו המקצועית. "בהצלחה כמו באי הצלחה אני מנתח הכל לפרטי פרטים ומנסה להבין מה ניתן לעשות טוב יותר" הוא מסביר ומוסיף: "אני מאמין בגישה על פיה ספורטאים חייבים להתאמן קשה כדי להצליח. החוכמה היא לעבוד חכם וקשה. לפעמים, ביום נתון, האימון הטוב ביותר הוא האימון הקל".

בהצלחה!