"ראיון השבוע": השחיין יעקב טומרקין

מאת: הוועד האולימפי בישראל

"כייף להיות ספורטאי אולימפי! אחרי שייצגתי את ישראל פעמיים במשחקים האולימפיים: בלונדון 2012 ובריו 2016 אני קם עדיין מידי בוקר עם אדרנלין גבוה והרבה מאד תשוקה להיות טוב יותר ולחלום את החלום האולימפי. אני אדם של מטרות ויעדים ואני מקפיד על אורח חיים בריא. כל עוד אני נהנה ממה שאני עושה אני ממשיך בדרך הזו בשאיפה גדולה להופיע בפעם השלישית במשחקים האולימפיים והפעם בטוקיו בקיץ 2020" כך,השחיין האולימפי יעקב טומרקין, נשוי, אב לבת, סטודנט למנהל עסקים שיחגוג בעוד כשלושה חודשים את יום הולדתו ה-28.

יעקב עלה לישראל מרוסיה בהיותו בן שנתיים ומשפחתו התמקמה באשדוד. בהיות בן שש, החל לעסוק במיגוון ענפי ספורט: טניס, כדורגל, כדורסל ושחייה. שם היו אתו הרבה יותר חברים קרובים, והוא נשאב לענף הזה. בגיל עשר כבר זכה בתואר אלוף ישראל והתרגל לנצח במרבית התחרויות.

ארבע שנים לאחר מכן, הוא כבר עבר לאקדמיה למצוינות במכון וינגייט לידיו המקצועיות של המאמן ד"ר ליאוניד קאופמן שלצידו היה חנן גלעד. זה היה מקום בו שיגרת חיי היום יום היתה קשה מאד ולא היה זמן לכלום! מה שהיה חשוב לצוות של האקדמיה היא לימודים ! לא היו מוכנים לוותר לנו בכלום. השגת תעודת בגרות היתה חובה מבחינתם. הקפדנו תמיד לא לוותר על טיול שנתי עם הכתה כדי לשמור על החיבור עם בית הספר. עד היום, החברים הטובים ביותר שלי הם מבית הספר".

יעקב לא ישכח לעולם את התחרות הבינלאומית שלו: "הייתי בן 15. עד אז, בתחרויות בארץ תמיד הייתי על הפודיום. הגעתי לברטיסלבה, הצגתי יכולת לא טובה ולא הצלחתי. קיבלתי בראש. שאלתי את עצמי אח"כ, בשביל מה נסעתי?" זו היתה ההתנסות שחיזקה אותו להמשך הדרך ובגיל 18 כבר היה אלוף אירופה לנוער ב-100 מטרים גב ובנוסף זכה באותה בתחרות במדליית ארד ב-200 מטרים גב.

באותה שנה, בקיץ 2010, השתתף במשחקים האולימפיים הראשונים לנוער שהיו בסינגפור מהם חזר עם שתי מדליות אולימפיות. "אז קיבלתי פרופורציות והבנתי איך נראה מסלול אולימפי. אז הבנתי שאני יכול לייצג את ישראל במשחקים האולימפיים בלונדון 2012 ובגיל 20 הייתי חבר המשלחת האולימפית של ישראל ללונדון".
כיום, עם ניסיון בינלאומי רב, והרבה מאד שעות אימון ותחרויות יש בתוכו הרבה אמונה בעצמו ותשוקה להצליח. "אני לא דופק כרטיס כשאני מגיע לאימון. בכל אימון אני רוצה לדעת שעשיתי משהו כדי להיות טוב יותר. אני חי עם מטרות ויעדים ואני אוהב מאד את האתגריות הזאת".

האתגר הקרוב של יעקב הוא תחרות גביע אמסטרדם ב-13 בחודש. יעקב שואף להשיג בתחרות הזאת את הקריטריון הישראלי למשחקים האולימפיים בטוקיו 2020 במשחה ל-100 מטרים גב. הוא קבע בקיץ האחרון את הקריטריון הבינלאומי באליפות ישראל (53.85 שניות) אבל התחרות הזו אינה מהווה תחרות קריטריון. הוא ינסה גם לקבוע את הקריטריון במשחה נוסף: ב-200 מטרים גב או ב-200 מטרים מעורב אישי.

בשלושת החודשים האחרונים חזר יעקב טומרקין לעבוד עם מאמנו האישי שגידל אותו ד"ר ליאוניד קאופמן, אחרי שמאז המשחקים האולימפיים בריו התאמן עם נבחרת ישראל. לפני מספר חודשים ביקש לחזור להתאמן עם ליאוניד ובקשתו נענתה.

"זוהי תחרות המבחן הרצינית הראשונה של שנינו מאז החיבור המחודש שלנו. אני מאד שמח שחזרתי להתאמן תחת שרביטו של ליאוניד ומדובר באתגר גדול עבור שנינו. ליאוניד כל כך רוצה שאני אצליח! זו תהיה הצלחה לשנינו" אומר יעקב.

מה אנחנו לא יודעים על יעקב? שהוא לא אוהב להקשיב למוסיקה לפני תחרות, בחדר ההצבות. הוא אוהב להסתכל על המתחרים שלו, לראות מה קורה סביבו, לראות את שפת הגוף של כל אחד מהם ו"לחיות" את הרגעים האלה. "בחדר הזה שוררת דממת מוות . יש מתח חשמלי גבוה. כולם יוצאים מהחדר הזה דרוכים כדי לתת את הכי טוב שהם יכולים" .

ראיון השבוע עם יעקב טומרקין