יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך: "הוועד האולימפי עושה כמיטב יכולתו לעזור במציאת פתרון למצבו של נביד אפקארי"

יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך: " הוועד האולימפי המקומי עושה כמיטב יכולתו כדי לעזור במציאת פתרון למצבו של נביד אפקארי"

המתאבק נביד אפקארי ממתין לעונש מוות אחרי שהואשם במחאות נגד המשטר במולדתו לפני כשנתיים. במסגרת הלחץ הבינלאומי הגובר למנוע את העונש, יצאה התבטאות פומבית ראשונה בעניין גם של יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך שאמר: "עלינו להמשיך להיצמד לעקרונותינו וכמובן גם לעקרון לפיו יש לכבד את הריבונות ואת המערכות השיפוטיות של המדינות השונות בעולם, אך מנגד, נביד אפקארי הוא ספורטאי ולכן אנחנו מרגישים קרבה אליו. הוועד האולימפי הבינלאומי ואיגוד ההיאבקות העולמי מודאגים מאוד ממה שעלול לקרות לו ולכן פנינו לשותפים שלנו באיראן. הוועד האולימפי המקומי עושה כמיטב יכולתו כדי לעזור במציאת פתרון למצבו של נביד אפקארי. בשל המצב הרגיש ולאור המאמץ הגדול, אני לא יכול למסור פרטים נוספים על כך”.

המתאבק מחה ברחובות איראן לפני שנתיים נגד המשטר יחד עם מאות אלפים נוספים, ונטען שהוא נעצר ונגזר עליו עונש מוות כחלק מהרצון של השלטון להפוך אותו, כספורטאי מוכר ומעוטר, לדוגמה לאחרים למען יראו וראו.

גם הנשיא האמריקני דונאלד טראמפ ביקש בציוץ ב"טוויטר" מהמשטר באיראן לחוס על חייו של המתאבק שלטענתו מחה כנגד המצב הכלכלי הגרוע במדינה והאינפלציה . טראמפ כתב: "לראשי איראן. אני מאד אעריך אם תחוסו על חייו של האיש הצעיר נביד אפקארי בן ה- 27, ולא תוציאו אותו להורג".  

אבל בינתיים נראה שהמחאה הבינלאומית לא מזיזה את האיראנים מעמדתם. אפקארי נעצר יחד עם שניים מאחיו שהואשמו בעברות שונות, בזמן שהוא עצמו הואשם בפגיעה בשלטון וגם ברצח של איש ביטחון בזמן המחאות. נטען שאפקארי הודה ברצח רק כיוון שעבר עינויים קשים במעצר.

בנושא משחקי טוקיו, האופוריה בימים האחרונים סביב האפשרות שנמצא חיסון לקורונה, צוננו מעט על ידי תומאס באך שהזהיר שגם החיסון לא מהווה "פתרון קסם". באך אמר כי הוא עדיין לא יכול להשיב על השאלה האם המשחקים יתקיימו או לא.

תומאס באך: “המצב משתנה כמעט מידי יום ומוקדם לומר מה יהיה. אנחנו עוקבים אחרי האפשרות שיהיו בדיקות מהירות וחיסונים וזה כמובן ישפיע ויקל על ההכנות. הוועדה המארגנת צריכה לבדוק כיצד ניתן להתמודד עם תרחישים שונים, מבלי לדעת מה יהיה באמת מבחינה בריאותית בעוד שנה. גם האפשרות של קיום המשחקים בתנאים של ריחוק חברתי נבדקת" .