יום הבריאות העולמי: כיצד ספורט והמשחקים האולימפיים מקדמים אורח חיים בריא יותר

מאת: הוועד האולימפי הבינלאומי

"השתתפות בספורט היא כלי זול במיוחד ובעל השפעה גבוהה כדי לטפח חיים פעילים ובריאים 365 ימים בשנה", אמר נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) תומס באך. "התנועה האולימפית מחויבת לקדם את הערך של השתתפות בספורט עבור אנשים מכל הגילאים והיכולות ולעזור לעצב עולם טוב יותר באמצעות ספורט."

היתרונות של ספורט ופעילות גופנית

ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ לילדים ובני נוער לעסוק בפעילות גופנית של לפחות 60 דקות ביום, בעוד שמבוגרים צריכים לעשות לפחות 150 דקות במהלך השבוע. אבל דו"ח משנת 2022 חשף כי 81 אחוזים מהמתבגרים ו-27.5 אחוזים מהמבוגרים אינם עומדים ביעדים הללו. בתגובה לממצאי המחקר, ה-IOC ו-WHO השיקו בחודש נובמבר 2022 תוכנית משותפת שמטרתה לחזק את תפקידה של הפעילות הגופנית כדי להגיע להפחתה של 15 אחוז לפחות בממצאי המחקר עד שנת 2030. ה- IOC ו-WHO מאחדים כוחות כדי לספק הדרכה, הכשרה וערכות כלים לארגוני בריאות ולארגוני ספורט גם יחד כדי לסייע בתכנון ויישום של התוכניות שמטרתן לעזור ליותר אנשים להפיק תועלת מהשתתפות בספורט קהילתי.
היוזמה המשותפת של שני הגופים היא חלק מרכזי בפעילויות הספורט, הבריאות והקהילה של תוכנית Olympism365, תוכנית המתמקדת בהגדלת ההזדמנויות לקהילה להיות חלק מתוכניות מקדמות בריאות פיזית ונפשית וכן את רווחתם של המשתתפים.

קידום חיים בריאים ופעילים באמצעות המשחקים האולימפיים

המשחקים האולימפיים לא רק מספקים פלטפורמה לספורטאים הגדולים בעולם להתחרות בהם, הם גם מהווים זרז ליוזמות קונקרטיות שתומכות ומעוררות השראה בציבור הרחב להתאמן יותר. כל מארגני המשחקים האולימפיים נדרשים לספק פעילות גופנית וספורט לטווח ארוך במהלך ואחרי המשחקים האולימפיים, וערים מארחות רבות משתמשות במשחקים כזרז לשיפור המתקנים שלהן וכדי להגביר את הגישה לספורט עילית ופנאי כאחד. הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים בפריז 2024 עושה זאת עם תוכנית החינוך שלה "דור 2024", תוכנית בשיתוף עם משרד החינוך הלאומי, הנוער והספורט הצרפתי, שנועדה לעודד צעירים לנהל חיים פעילים יותר על ידי השתתפות בספורט ובפעילות גופנית ומטרתה להתבסס במשחקים האולימפיים פריז 2024 כדי לחשוף ילדים לספורט מגיל צעיר. בין השאר, מקיימת התוכנית שבוע אולימפי ופראלימפי (Semaine Olympique et Paralympique  – SOP), אירוע שנתי המבקש לקדם השתתפות בספורט בקרב צעירים ולהכניס את הספורט ככלי ללמידה בכיתות בבתי הספר.

רק השנה, יותר ממיליון ילדים השתתפו בשבוע האולימפי והפראלימפי, שנערך בין ה-3 ל-8 באפריל ביותר מ-7,000 בתי ספר ברחבי צרפת וגם בשטחי צרפת מעבר לים. הפעילויות שהוצעו התמקדו בעיקר בנושא ההכללה וכללו יותר מ-120 ספורטאים אולימפיים ופראלימפיים.
"דור 2024" הביא גם להשקת פרויקט "30 דקות של פעילות גופנית ביום", פרויקט שמשלים את שיעורי החינוך הגופני המסורתיים ומהווה תוספת גמישה לתרגול בכל שלב של יום הלימודים, לפי שיקול דעתו של המורה. היוזמה הורחבה לפריסה ארצית במטרה להגיע לכל בתי הספר היסודיים בצרפת עד תחילת המשחקים האולימפיים פריז 2024.

חוגגים 75 שנים ל-WHO

יום הבריאות העולמי 2023 מציין גם את יום השנה ה-75 לארגון הבריאות העולמי. בשנת 1948, מדינות העולם התאחדו והקימו את ארגון ה- WHO כדי לקדם נושאי בריאות, לשמור על בטיחות העולם ולשרת את האוכלוסיות הפגיעות ביותר כך שכולם, בכל מקום יוכלו להגיע לרמה הגבוהה ביותר של בריאות ורווחה.

שני הארגונים, ה-IOC ו-WHO, עובדים יחד מאז 1984 ומובילים יוזמות משותפות רבות לקידום אורח חיים בריא יותר ופעילויות ספורט עממיות. במאי 2020, שני הארגונים חתמו על הסכם שיתוף פעולה חדש והידקו עוד יותר את שיתוף הפעולה ביניהם לקראת המשחקים האולימפיים העתידיים מפריז 2024 והילך, במטרה לטפל בנושאי בריאות.