ועדה מטעם הוועד האולימפי הבינלאומי המליצה לאסור על מחאות ספורטאים על הפודיום ובשטחים הנחשבים לחלק מהמשחקים האולימפיים

מאת: אתר האינטרנט "Inside The Games"

ועדה מטעם הוועד האולימפי הבינלאומי המליצה לאסור על מחאות ספורטאים על הפודיום ובמהלך התחרויות והטקסים במהלך המשחקים האולימפיים בטוקיו, ותפרסם את הסנקציות למפרים את האיסור.
דו"ח הוועדה שדנה באיסור על מחאות ספורטאים על הפודיום או במהלך התחרויות ובטקסים הרשמיים במהלך המשחקים, מה שמכונה חוק 50 בחוקת המשחקים האולימפיים, ביצעה סקר נרחב בו גילתה כי ש- 67 אחוזים מהנשאלים הביעו התנגדות למחאות ספורטאים על הפודיום, וכ- 70 אחוז התנגדו לכל מחאה שהיא במקום התחרות או בטקסים רשמיים.

גם ועדות של ספורטאים מרחבי העולם השתתפו בסקר ורובן הביעו גם הן התנגדות למחאות במהלך המשחקים. למרות שחלק מהספורטאים טענו שיש לאפשר מחאות כחלק מחופש הביטוי, וועדת הספורטאים התייעצה עם מומחים לזכויות אדם והגיעה למסקנה שיש לאסור על כך במשחקים.

הדו"ח ציין כי הוועדה בודקת דרכים להגביר את יכולת המחאה הלגיטימית במהלך המשחקים בדרכים יצירתיות כמו קיום דקת דומייה של סולידאריות נגד הפלייה בטקס הפתיחה למשל.
עוד עלתה הצעה לאפשר לספורטאים לענוד תוויות על בגדיהם והציוד שלהם שעליהן מילים מוסכמות כמו שלום, סולידאריות, כבוד ושיוויון, וזאת כדרך להביע את עצמם במהלך המשחקים.
הוצע לספורטאים להשתמש במילים אלה בסרטים על הזרועות, במטפחות ראש, בקעקועים ובבגדים ולמחות במקומות מוסכמים מראש בכפר האולימפי בלבד.

ועדת הספורטאים ביקשה מהוועדה להוציא הנחיות ברורות לספורטאים על המותר והאסור בכל הקשור למחאה במשחקים וכן לציין מה הסנקציות הצפויות למפרים אותן, בעקבות טענה שניסוחו של חוק 50 לא ברור מספיק. בתוך כך נודע כי הוועד האולימפי של ארה"ב הודיע כי הוא לא יעניש ספורטאים על הפגנות מחאה כמו כריעת ברך או הרמת אגרוף קמוץ.

"למרות שנראה שהחוק גורף מדי בעיקר בהשוואה לחוקים במדינות שונות המאפשרים מחאה כמעט חופשית בספורט בנושאים חברתיים (לא פוליטיים), ישנם קשיים אובייקטיבים בפני גוף כמו הוועד האולימפי הבינלאומי בקביעת מה מותר ומה אסור ולכן הקו המנחה הוא נייטרלי ומעניק פתרון הולם ופרופורציונאלי", נכתב בדו"ח. "מטרת חוק 50 היא לא להשתיק ספורטאים או להפוך אותם ל א-פוליטיים, אלא לשמור על משחקיים נייטרלים" .

תקנה 50 של הוועד האולימפי הבינלאומי קובעת: "שום סוג של הפגנה או תעמולה פוליטית, דתית או גזעית אינו מורשה באתרים אולימפיים, במקום התחרויות ובאזורים אחרים הנחשבים לחלק מהאתרים האולימפיים למעט באישור מועצת המנהלים של הוועד האולימפי הבינלאומי אין לאפשר פרסום פוליטי, דתי או גזעני באצטדיונים, ובמקומות ואזורי התחרות הנחשבים כחלק מהאתרים האולימפיים. אסור להתקין פרסום מסחרי ושלטים פרסומיים באצטדיונים, באזורי התחרויות או במקומות אחרים הנחשבים לחלק מהאתרים האולימפיים".

המלצות הוועדה: