השתלמות למנכ"לי איגודי הספורט בנושא הטרדה מינית וקידום מוגנות בספורט

מאת: הוועד האולימפי בישראל

 

 

הוועד האולימפי בישראל בשיתוף עם מנהל הספורט קיימו אתמול ( 16.4.18),  השתלמות למנכ"לי איגודי הספורט בנושא הטרדה מינית וקידום מוגנות בספורט שהועברה ע"י עו"ד אפרת נחמני-בר מהמרכז לכבוד האדם ועו"ד אורי קידר ראש צוות ההיגוי שהתקנון אותו כתב הוצג ואושר בתחילת השבוע ע"י הנהלת הוועד האולימפי בישראל.

 

את ההשתלמות פתח גילי לוסטיג מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל שהבהיר למשתתפי ההשתלמות כי "בוועד האולימפי נחושים ליישם את התקנון הלכה למעשה  ואנו ממליצים לכל איגודי הספורט והתאחדויות הספורט לאמץ את התקנון ולפעול על פיו. לוסטיג הציג במעמד זה את השחיינית האולימפית שלומית ניר טור שמונתה על ידי הוועד האולימפי בישראל לממונה להטרדות מיניות מטעמו.

 

תא"ל (במיל) סוזי יוגב יו"ר הוועדה לשיוויון מגדרי של הוועד האולימפי בישראל הדגישה כי "באימוץ התקנון למניעת הטרדה מינית וקידום המוגנות בספורט, נקט הוועד האולימפי בישראל עמדה מנהיגותית והציב עצמו כמגדלור ערכי, מוביל ומעצב תרבות ונורמות המבטיחים סביבת עבודה,אימון ותחרות בטוחים ומכבדים המאפשרים  מיצוי היכולות של כלל ספורטאיה, עובדיה ומתנדביה.

 

 

דודו מלכא סגן ראש מנהל הספורט שהשתתף בהשתלמות ציין ש"משרד הספורט יגבה את הוועדה ותצא דרישה מפורשת מהאיגודים לאמץ את התקנון, ואף אפשר ונכון לכפות זאת על האיגודים.

 

התקנון להטרדה מינית ומוגנות בספורט מעגן בתוכו את כלל סעיפי החוק להטרדה מינית ומרחיב בכל הנוגע להתנהגות אסורה ובכללם:

 

"בריונות"- התנהגות אלימה, לרבות שימוש בכפייה או אכזריות מתמדת, המכוונת להשיג שליטה על משתתף אחר.

 

"התעמרות"- התנהגות מאיימת, משפילה, פוגעת או מזיקה פיזית, המופעלת על יחיד לעתים קרובות כתנאי להצטרפות או להישארות חלק מקבוצה או צוות.

 

"התנהגות רגשית שאינה הולמת"- דפוס של התנהגות מכוונת לרוב ללא מגע, שיש לה פוטנציאל לגרום נזק רגשי או נפשי למשתתפת, לרבות על רקע קידום דימוי גוף ודימוי עצמי שלילי ובעייתי. התנהגויות אלו עשויות לכלול השפלות והתייחסויות מילוליות, מעשים פיזיים או מעשים המונעים תשומת לב או תמיכה.

 

"התנהגות פיזית שאינה הולמת" – כל מגע פיזי או איום במגע פיזי, אשר גורם במכוון או שיש בו פוטנציאל לגרום למשתתפת נזק גוף או פגיעה גופנית.

 

המלצות הוועד האולימפי בישראל לאיגודי הספורט:

 

 – לאמץ את התקנון למניעת הטרדה מינית וקידום מוגנות בספורט האולימפי בישראל.

 

 – למנות ממונה למניעת הטרדה מינית וקידום מוגנות בספורט.

 

 – לקיים פעולות חינוכיות, פרסום והסברה של התקנון המרחיב בתחום המוגנות בספורט ולא רק של הטרדות מיניות.

 

 – להנחיל מסר חד וברור מראשי הארגונים ומטה שיטפח אקלים ארגוני שוויוני ומכבד.

 

בתמונה מימין לשמאל: שלומית ניר – טור, גילי לוסטיג ותא"ל (במי"ל) סוזי יוגב