השחיין יהונתן קופלב הודיע היום על פרישתו מפעילות תחרותית

מאת: הוועד האולימפי בישראל

השחיין יהונתן קופלב (29, מכבי חיפה) הודיע היום על פרישתו מפעילות תחרותית בארוע רב משתתפים שהתקיים בוועד האולימפי בישראל. את יונתן כיבדו בנוכחותם: יגאל כרמי, יו"ר הוועד האולימפי בישראל, סימון דוידסון יו"ר איגוד השחייה, גילי לוסטיג מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל, אמיר טיטו מנכ"ל איגוד השחייה, מאמנו האישי חנן שטרלינג, מאמן הנבחרת דאז ד"ר ליאוניד קאופמן, ד"ר לובה גליצקיה הרופאה האולימפית של ישראל, חבריו השחיינים ויריביו גיא ברנע ויעקב טומרקין, מנהל נבחרת ישראל לירן וקנין, הספונסרים שלו: אילן בן דרור-ספיד, ואילן בק – AON חברה לביטוח, בני המשפחה, חברים וידידים ואנשי תקשורת.

יונתן חווה דרמה אישית יוצאת דופן בקריירה הספורטיבית שלו. ב-3 ביוני 2012 פחות מחודשיים לפני יציאת משלחת ישראל למשחקים האולימפיים בלונדון, הוא השיג את הקריטריון האולימפי במשחה ל-100 מטרים גב. יום קודם להישג המשמעותי ביותר מבחינתו, סבתו רעיה שפירא אליה היה קשור מאד נפטרה. המשפחה הסתירה זאת ממנו. רק 24 שעות לאחר שקבע את הקריטריון ללונדון וחגג את ההישג – בישרו לו את דבר מותה. מיד לאחר מכן השתתף יונתן באליפות ישראל, למרות כאבים עזים בגב. הוא אמור היה לנוח, אבל במלוא המוטיבציה הוא שחה 50 מטרים גב, ניצח ולמחרת החלה הדרמה הגדולה בחייו.

כל זה, שבועיים וחצי לפני פתיחת המשחקים האולימפיים בלונדון…יונתן הגיע לבדיקה אצל הרופאה האולימפית ד"ר לובה גליצקיה ששלחה אותו מידית לבית החולים מאיר בכפר סבא. היה חשד לאפנדציט. בתוך 24 שעות מרגע שהגיע לבית החולים הוא נכנס לניתוח. לא נתנו לו בכלל זמן להבין מה קורה לו….בכך, נגוז החלום האולימפי של יונתן קופלב.
הדבר הראשון שהוא אמר לסובבים אותו לכשהתעורר מהניתוח היה: "אני לא חוזר יותר לשחייה" ! יונתן היה שבור. הוא לא יכול היה וברור שגם לא רצה, לשתף אף אחד בתחושותיו הנוראיות. עולמו חרב עליו. היום, בדיעבד יונתן יודע לומר לנו. "הייתי בחור סגור" ולא שיתף אף אחד בכלום. אגר הכל בפנים…עד שהאפנדציט התפוצץ…אחרי זה הוא כבר נפתח ..לקראת המשחקים האולימפיים בריו יונתן חזר לבריכה. הוא ניסה להשיג את הקריטריון . חסרו לו 15 מאיות … בשנתיים האחרונות הוא החליט לנסות שוב …הוא אמר לעצמו שהוא חייב לנסות פעם נוספת.

לאחרונה, בתחרות גביע האיגוד לפני פחות מחודשיים, אחרי שלא הצליח להתקרב לתוצאה הנדרשת הבין שהוא לא שם והחליט לפרוש. בסיום דברי נאום הפרידה המרגשים שלו אמר: "זאת אמנם פרידה מהחלק התחרותי בקריירת השחייה שלי אך אין זאת פרידה שלי מהשחייה. אני ממשיך בכל הכוח מהצד השני – ממשיך לגדל את דור העתיד שלנו. הסלוגן שאתם רואים פה – "להגשים את החלום" מתייחס בעצם לחלום האישי שלי כשחיין כמו גם החלום החדש שלי כמאמן – לגדל שחיין או שחיינית שיגיעו למשחקים האולימפיים".

הנה פרופיל הישגיו הגדולים: הופיע שלוש פעמים בגמר אליפות אירופה במשחה ל-100 מטרים גב:ב-2010 עשה זאת בהולנד עם מקום 6, ב-2011 עשה זאת בפולין עם מקום שביעי וב-2013 עשה זאת בדנמרק שוב עם מקום שביעי.שלוש פעמים הוכתר קופלב לאלוף ישראל במשחה זה: 2009, 2010 ו-2011. קודם לכן היה פעמיים אלוף ישראל ב-400 מטרים חתירה (2008 ו-2009).
ביוני 2012 קבע את הקריטריון למשחקים האולימפיים בלונדון במשחה ל-100 מטרים גב.
ב-2012 הוכתר קופלב לאלוף אירופה במשחה ל-50 מטרים גב (לא אולימפי)בתחרות שהיתה בהונגריה עם 24.73 שניות. פעמיים דורג המקום ה-8 במשחה זה באליפות העולם (2013,2017).

יהונתן קופלב, מחזיק עדיין בשיא הישראלי במשחה זה מאז 2016 – 24.60 שניות, הזמן האיכותי ביותר במשחה זה באותה שנה

צילומים: גיא יחיאלי