"הרגע ששינה את חיי": עם המתעמל אלכס שטילוב

מאת: הוועד האולימפי בישראל

המתעמל אלכס שטילוב לא ישכח לעולם את ה-5.12.2002, היום בו הוריו: אמו אלה ואביו סרגיי עלו לישראל מטאשקנט, אוזבקיסטן. במהלך כל אותה השנה דיברו בבית משפחת שטילוב על עליה ארצה. "זו היתה שנה בה סיימתי את לימודי התיכון והייתי בצומת דרכים".

נסביר. אלכס למד בכיתת מחוננים והספיק לסיים תיכון בשלוש שנים. "כחצי שנה לפני שעלינו לארץ נשרף אולם ההתעמלות בו התאמנתי ולא היה לי היכן להתאמן. במקביל, המאמן שלי אולג זייצב רצה שאתחיל להתאמן פעמיים ביום. ההורים לא רצו שאאבד זמן אז הם החלו לזרז את העלייה לישראל.

אמא עבדה כמורה לספורט אבא עסק ברכיבה על סוסים ואחי סלאבה, המבוגר ממני בשלוש שנים, הגיע לישראל כחצי שנה לפנינו. הכול התבצע ממש מהר".

"הרגע בו נחת המטוס בישראל היה עבורינו התרגשות גדולה מאד. אני זוכר היטב את הרגע שיצאתי מהמטוס. עזבנו את הבית בטאשקנט בקור של מינוס 10 מעלות וכאן בארץ קיבל אותנו מזג אוויר קייצי לגמרי עם פלוס 25 מעלות. הגענו היישר להרצליה, העיר בה אני גר עד היום. אחרי יומיים של התארגנות הלכתי לאימון בהדר יוסף, שאחי סידר לי.

"אחרי שני אימונים הזמינו אותי להתאמן בעמק הירדן". אלכס הגיע לארץ עם ידיעה של כמה מילים בלבד בעברית. הוא ידע שמתעמלי הצמרת של ישראל התאמנו בעמק הירדן, והחליט לעזוב את המשפחה ולעבור לשם. הוא עבר לגור בקיבוץ אשדות יעקב והתאמן בבית בנדל בצמח.

"אחרי חצי שנה בה הרגשתי בדידות החלטתי לחזור הביתה להרצליה ולהתאמן אצל סרגיי וייסבורג אותו הכרתי קודם, במכבי ת"א. הייתי בתקופה של שינויים פיזיים. התחלתי לצמוח לגובה. זה בלם מעט את ההתקדמות שלי. הייתי בגיל שהרבה בני נוער פורשים. אני באתי ממדינה עם משטר מאד קפדני וכאן הרגשתי שהכל הרבה יותר פשוט. פחות קשוח ממה שהורגלתי אליו בברית המועצות.

רציתי מאד להתחבר לבני נוער שגדלו בארץ. לא רציתי להיות שונה. המקום הנוח ביותר עבורי היה אולם ההתעמלות. עד הגיוס לצבא היו לפני שלוש וחצי שנים. בגיל הנוער לא הגעתי להישגים בינלאומיים. היה לי חשוב לצמצם פערים שנבעו מהצמיחה שלי לגובה. לכולם היתה סבלנות" הוא משחזר.

בגיל 20 זכה אלכס במדליה הראשונה שלו בקריירה בתחרות בינלאומית לבוגרים. הוא עשה זאת בתחרות גביע העולם כשזכה במדליית ארד בתרגיל הקרקע. "הרגשתי גאווה גדולה. היה זה עבורי רגע גדול. הרגע בו סגרתי מעגל.
הרגשתי שאני עושה משהו גדול למדינה שכל כך רציתי לייצג אותה. "אז בעצם התחיל המסע שלי רב השנים לפיתוח הענף בישראל". אלכס חתום על הופעה שלוש פעמים במשחקים האולימפיים, עם ההישג הגדול ביותר של ישראלי: לונדון 2012, מקום שישי מגמר תרגיל הקרקע והוא בימים אלו בדרך לטוקיו ביולי 2021 להופעה רביעית.

יש לו שתי מדליות ארד באליפויות העולם, שבע מדליות באליפויות אירופה: 1 זהב, 1 כסף ו-5 ארד ו-9 מדליות בגביע העולם: 3 מכל צבע. "לעולם לא אשכח את היום בו נחתתי בישראל. אני זוכר כל פרט ופרט שעברתי מאז ועד היום. במעבר מהיר על כל הדרך הזו אני יכול לומר שאני נהנה ממה שעשיתי, ממה שאני עושה ויותר מהכל גאה מאד"!