הוועד האולימפי הבינלאומי מקיים שיחות יעוץ עם הוועדים האולימפיים בכל העולם

מאת: הוועד האולימפי הבינלאומי

הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC), החל היום לקיים סבבים של שיחות עדכון והתייעצות עם ראשי הוועדים האולימפיים, פדרציות הספורט במדינות השונות ונציגי הספורטאים בעולם, זאת כדי להבהיר את עמדת הוועד האולימפי הבינלאומי בנוגע למשבר הקורונה.

לאחר סבב ראשון של שיחות, הוציא הוועד האולימפי הבינלאומי מסמך ובו סיכם :

זהו מצב תקדימי בעולם כולו, והמחשבות שלנו עם כל מי שנפגע ומושפע מהמשבר. אנו רוצים להביע סולידאריות עם האנושות כולה, ולעשות הכול כדי להכיל את הנגיף.
  
המצב סביב וירוס ה"קוביד -19" פוגע בהכנות למשחקים האולימפיים בטוקיו 2020, והמצב משתנה מיום ליום.

הוועד האולימפי הבינלאומי מחויב לקיום משחקי טוקיו 2020, ומעל לארבעה חודשים לפני פתיחתם של המשחקים, לא רואה צורך בלקיחת החלטות דראסטיות בשלב הזה.
כל ספקולציה ברגע זה תהיה אנטי פרודוקטיבית.
 
הוועד האולימפי הבינלאומי מעודד את כל הספורטאים להמשיך בהכנותיהם למשחקי טוקיו 2020 במיטב יכולתם. אנו נמשיך לתמוך בספורטאים על ידי מעקב אחריהם דרך הוועד האולימפי המקומי שלהם, ועל ידי העברת כל האינפורמציה הכי רלבנטית ומעודכנת לגבי ההתפתחויות, אינפורמציה הפתוחה לטובת הספורטאים דרך אתר האינטרנט Athlete365  ודרך הוועד האולימפי במדינתם.  

הוועד האולימפי הבינלאומי בוטח בצעדים הננקטים בעולם כולו למיגור הנגיף, ומברך את ראשי מדינות ה- G7 על תמיכתם, כפי שביטא אותה ראש ממשלת יפן אבה שינזו: "אני רוצה לקיים את המשחקים האולימפיים והפאראלימפיים כמתוכנן והוכיח דרכם שהאנושות תנצח את הנגיף, וקיבלתי לכך את תמיכתם של ראשי ה- G7 "  .

הוועד האולימפי הבינלאומי מחויב לנהוג בצורה אחראית והגיע למספר עקרונות מפתח לגבי קיום משחקי טוקיו 2020:

1 – הוועד האולימפי מחויב לשמור על בריאותם של כל המעורבים בניסיון להכיל את הנגיף.

2 – הוועד האולימפי הבינלאומי מחויב לשמור על האינטרסים של הספורטאים והספורט האולימפי.

3 – הוועד האולימפי הבינלאומי ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות סביב הנגיף 24/7 וזאת בעזרת צוות מיוחד שהוקם כבר במחצית חודש פברואר ובו נציגים של הוועד האולימפי הבינלאומי, ארגון הבריאות העולמי, הוועדה המארגנת של טוקיו 2020, נציגי הרשויות ביפן והעיר טוקיו. 
מטרת הצוות המיוחד לוודא שכל הגופים והמעורבים מסונכרנים, מעודכנים ומבצעים את ההתאמות הדרושות. הוועד האולימפי לא יגיע להחלטות על בסיס שיקולים כלכליים שכן הודות להתנהלות נכונה של סיכונים וביטחונות, הוא יוכל בכל מקרה לקיים את הפעילויות הנדרשות ולהמשיך קדימה כדי לסיים את המשימה של ארגון המשחקים האולימפיים.

ננקטו מספר צעדים:

 – המתכונת של כל תחרויות המבחן בחודשים מרץ ואפריל שונתה בהתאם למצב.

 – נעשו התאמות למהלך טקס הדלקת הלפיד האולימפי ביוון ולחלק ממסע הלפיד ביפן.
 
– כל שרשרת ההכנות למשחקים עברה בדיקה מחדש ויש חלופות למקרה שיהיה צורך בשינויים.

יחד עם זאת, כל הנושאים שזוהו על ידי הוועד האולימפי הבינלאומי כנושאי מפתח, ימשיכו לקבל את תשומת הלב המלאה של הגורמים המארגנים של המשחקים וביניהם למשל, הכנת האירועים הספורטיביים בעיר סאפורו, המשך התייחסות לתנאי החום הקיצוני בטוקיו בהתייחסות לכל ענף ספורט בנפרד, וכן המשך התכנון של התחבורה והניוד של הקהל במשחקים.   

הפגישות של הוועדות השונות האמונות על ארגון המשחקים, יישארו לעת עתה בתאריכים שנקבעו, אך כמות המשתתפים בהן תהיה יותר מצומצמת, וחלקן יעברו להתנהל בשיחות ועידה.
העבודה היום יומית בין הגופים השונים ממשיכה באמצעי שלט רחוק.

בפני הוועדים האולימפיים במדינות העולם והספורטאים עומדים אתגרים סביב נושא קביעת הקריטריון למשחקים, ורבים מהספורטאים מתקשים לשמור על שיגרת אימונים סדירה. 
נכון לזמן זה, 57% מהספורטאים כבר הבטיחו את מקומם במשחקים.
עבור 43% הנותרים, יעשה הוועד האולימפי הבינלאומי את ההתאמות הנדרשות כדי להתאים את הדרך להשגת הכרטיסים הנותרים לטוקיו על פי העקרונות הבאים:

1 – עבור כל מי שכבר השיג את הקריטריון למשחקים, אין שינוי.

2 – עדיין נותרת בעינה האפשרות להשתמש בתחרויות הקריטריון שנקבעו מראש בכל מקום בו יש אליהן גישה אחידה לספורטאים וקבוצות.

3 – שינויים במנגנון השגת הקריטריון יקבעו על פי תוצאות בשטח (דירוג רשמי או היסטוריית הישגים) והיכן שניתן – תוך שימוש בדירוג ותוצאות על פי יבשת/אזור גיאוגרפי.

הגדלת מספר המקומות בענף מסוים לעוד ספורטאים תילקח בחשבון באופן פרטני ובנסיבות מיוחדות בלבד, וזאת בהסכמת הוועדה המארגנת של טוקיו 2020 .

ניתנת הזכות לכל התאחדות ספורט בכל מדינה להציע שינויים והתאמות לדרך קביעת הקריטריון למשחקים על פי העקרונות הנ"ל  – כל ענף ספורט בנפרד.
 
כל שינוי בעקרונות להשגת הקריטריון למשחקים יפורסם  בתחילת חודש אפריל ויועבר לכל הנוגעים בדבר.

נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך: "הבריאות של כל המעורבים בהכנות למשחקי טוקיו 2020 היא בראש הדאגות שלנו. אנו לוקחים את כל הצעדים הדרושים להבטיח את ביטחונם ולענות על האינטרסים של הספורטאים, המאמנים ואנשי הצוות. אנו קהילה אולימפית תומכת ומעודדת בזמנים טובים ובזמנים קשים. הסולידאריות האולימפית הזו היא המגדירה אותנו לקהילה אחת".

פרנצ'סקו ריצ'י ביטי, נשיא איגוד הפדרציות למשחקי הקיץ האולימפיים (ASOIF) הוסיף:  "אני רוצה להודות לכל המעורבים בארגון משחקי טוקיו 2020 ולכל הספורטאים והאיגודים הבינלאומיים על גמישותם הרבה. אנו תומכים בגישה ובעקרונות בהם נוקט הוועד האולימפי הבינלאומי, ומחויבים למשחקים אולימפיים מוצלחים בטוקיו 2020. נמשיך להיות בקשר ולקיים התייעצויות עם כל המעורבים".

יו"R הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך
יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך
צילום / Photo – IOC