ד"ר לודוויג ספאנלה, מקים המוזיאון האולימפי למען הי"א במינכן ביקר בוועד האולימפי בישראל

מאת: הוועד האולימפי בישראל

 

 

 

הוועד האולימפי בישראל אירח את ד"ר לודוויג ספאנלה, שר התרבות והחינוך לשעבר של מחוז בוואריה בגרמניה, האיש מאחורי הקמת המוזיאון האולימפי לזכר י"א חללי מינכן שהוקם בכפר האולימפי במינכן ונחנך בספטמבר האחרון, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין.

 

 

הוועד האולימפי בישראל קיים אתמול קבלת פנים מיוחדת לכבודו של ד"ר ספאנלה בה השתתפו יגאל כרמי, יו"ר הוועד האולימפי בישראל, ד"ר קלמנס פון גטצה, שגריר גרמניה בישראל, אנקי שפיצר ואילנה רומנו אלמנות מינכן , ונציגים של משפחות הי"א לדורותיהם.

 

 

 

בפתיחת מסיבת העיתונאים, אמר יגאל כרמי יו״ר הוועד האולימפי בישראל: ״איתנו היום חברים חשובים. נמצא איתנו שגריר גרמניה, ד"ר קלמנס פון גטצה ולודוויג ספאנלה, האיש מאחורי הקמת מוזיאון הנצחת הי"א החדש במינכן.
בשם כולנו אני רוצה לומר לך תודה רבה על המאמץ, ונראה אותך לתמיד כחבר קרוב.
חשוב מבחינתו שמשתתפים אתנו היום מספר דורות של ספורטאים: אסתר רוט שחמורוב, ורד בוסקילה, נטע ריבקין והצעיר ארטיום דולגופיאט. תודה רבה לכם שבאתם״. 

 

 

אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף רומנו ז״ל : "זה רגע באמת מרגש שהשר לשעבר נמצא פה. יש לנו רומן של עשייה של ארבע שנים רצופות. ארבעים שנה של מאבק ויום בהיר אחד ד״ר ספנאלה מגיע ומדליק את האור בעינינו ואומר: יהיה מוזיאון, תהייה הנצחה בגרמניה. לא האמנו שזה יקרה אבל במשך ארבע שנים הוא נאבק, נלחם והשיג את המטרה.

ד"ר ספאנלה הזמין אותנו לפרלמנט בבוואריה ויו״ר הפרלמנט הודיעה שהמוזיאון יקום. היא הסבירה שמדובר בחובה מוסרית. עבורינו זו התרגשות גדולה מאד. אני חושבת שלד"ר ספאנלה זה היה הרגע בו הוא יכול היה להאמין שהוא סיים את כל המאבקים. אנחנו אוהבים אותך".

״בנוסף, קיימת היכרות של שלוש שנים עם השגריר ד"ר פון גטצה, איש יקר מאוד וחשוב לנו, שמגיע לכל הטקסים , לא רק כדי לצאת ידי חובה אלא באמת הוא מתעניין.אנקי ואני למודות משגרירים עויינים ולא נחמדים.באמת קיבלנו שגריר מיוחד במינו. לספורטאי ישראל, אתם האור ואתם הגלעד החי שנותנים לאנקי ולי כמו גם לכל משפחות הי"א את הכוח להתמודד. כל אולימפיאדה שאתם מתמודדים אתם מושא גאווה מחדש. לוועד האולימפי בישראל תודה על שאתם הבית החם שלנו בארבעים השנים האחרונות״.

 

 

אנקי שפיצר, אלמנתו של מאמן הסיוף אנדרי שפיצר: "ניסינו במשך 45 שנים להקים אנדרטה בכפר האולימפי במינכן. את האנשים האלו בעלי המשפחות, הילדים, אינם רק שמות. במשך כל השנים היו אלפי תירוצים למה לא להקים את האתר. אנחנו תמיד אומרים שאם נשכח את העבר, הוא יחזור על עצמו וזה הדבר האחרון שאנחנו היינו רוצים.
אנחנו, משפחות הי"א, רצינו אתר הנצחה בכפר האולימפי במשחקים האולימפיים. היינו צעירות אז, חשבו שזה יישכח עם הזמן, ואני מאוד שמחה שזכינו לראות ולקחת חלק בהקמת האתר. אנחנו יותר ממרוצות, ומודות מכל ליבנו על המאמץ וההשקעה".

 

 

שגריר גרמניה בישראל ד"ר קלמנס פון גטצה: ״כשהגענו לכאן, ראינו במוזיאון החוויה האולימפית את ההנצחה של הטרגדיה שהייתה במינכן. פעם נוספת שיהודים נהרגו ע״י טרוריסטים על אדמת גרמניה וזה אירוע מאוד עצוב. אז הגיעו משפחות הי"א שנלחמו להנצחת יקירהם וגם כתזכורת לדור העתיד. המשפחות האלו וכוח הלחימה שלהן, הן דוגמא לכל דורות העתיד ולספורטאים הצעירים שממשיכים להילחם על כל מדלייה במשחקים האוליפיים״.

 

 

ד"ר לודוויג ספאנלה שר החינוך והתרבות לשעבר של מחוז בוואריה: ״היתי באתר האולימפי כשנשיא הוועד האולימפי הבינלאומי אמר שהמשחקים חייבים להימשך. אני מודה שאלוהים נתן לי את הכח לקחת חלק בפרוייקט הזה, זו המשימה שלנו לתת להם בחזרה את הזיכרון שלהם ולהוקיר את הקרובים שלהם. כשהייתי בכפר האולימפי, הייתי ילד כבן 11, ראיתי את החיים האלו וזו חובתנו לתת להם מקום של זיכרון. אנחנו מאוד מרוצים שהפרויקט הזה יצא לפועל, זו הייתה החוליה החסרה בזיכרון ואני מאוד שמח שהבית הזה עכשיו קיים״.

 

 

 

עם סיום מסיבת העיתונאים, העניק יגאל כרמי לד"ר ספאנלה פסלון הוועד האולימפי בישראל כהבעת תודה והערכה לפועלו, והתכבדנו כולנו בהרמת כוסית לכבוד החג.

 

 

צילומים: עמית שיסל