דקות ספורות לפני טקס הנעילה של משחקי טוקיו, ביקש הוועד האולימפי בישראל להודות ליו"ר הועד האולימפי הבינ"ל תומאס באך על תרומתו לזיכרון י"א חללי מינכן

מאת: הוועד האולימפי בישראל

דקות ספורות לפני טקס הנעילה של משחקי טוקיו, ביקש הוועד האולימפי בישראל להודות ליו"ר הועד האולימפי הבינ"ל, תומאס באך על תרומתו לזיכרון י"א חללי מינכן.

שגרירות ישראל ביפן והועד האולימפי בישראל קיימו במהלך המשחקים טקס זיכרון לציון 49 שנים לטבח י"א הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן 1972.
הטקס נערך במעון שגרירת ישראל ביפן. האירוע נערך במתכונת מצומצמת על רקע מגבלות הקורונה ביפן בהשתתפות יו"ר הועד האולימפי הבינ"ל, תומאס באך, מושלת טוקיו, יוריקו קויקה, נשיאת הועדה המארגנת של המשחקים בטוקיו, סייקו האשימוטו ושרת האולימפיאדה היפנית, טמאיו מארוקאווה. כמו כן השתתפו חלק מחברי נבחרת השחיה של ישראל למשחקים האולימפיים בטוקיו.

שגרירת ישראל ביפן, יפה בן-ארי: "ליבנו עם משפחות הספורטאים אשר נרצחו בדם קר ע"י מחבלים פלסטינים. הטבח הנורא חקוק בזיכרון הלאומי שלנו לעד. אנו מוקירים תודה לנשיא הועד האולימפי שהביא להחלטה לציין לראשונה בטקס פתיחת אולימפיאדת טוקיו את זכר חללי ישראל באולימפיאדת מינכן ולוועדה המארגנת של יפן שאיפשרה זאת".

יו״ר הועד האולימפי בישראל, יגאל כרמי: ״החלק החסר במורשת זכרון הספורטאים – ההכרה מטעם התנועה האולימפית, הושלם ב-23 ליולי בטוקיו במהלך טקס הפתיחה של האולימפיאדה. זהו רגע מאד מרגש עבורנו. לאנקי שפיצר ואילנה רומנו ביחד עם שאר המשפחות לקח שנים רבות להגיע לנקודה זו.

אילנה רומנו: ״תומאס היקר, התגובות החמות זורמות אלינו מכל העולם. מה שעשית לנו המשפחות הוא כאין וכאפס לעומת מה שעשית למען עולם טוב יותר. בזכותך אנו מרגישות יותר מתמיד חלק מהמשפחה האולימפית״.

מושלת טוקיו יוריקו קויקה:
"ברצוני להביע את תנחומי העמוקים על אבדן החיים של 11 אנשי הספורט הישראלים אשר קיפחו את חייהם במהלך המשחקים האולימפיים – אירוע של שלום ואחווה. האמנה האולימפית קוראת לקידום שלום. ע"י הצלחת המשחקים האולימפיים בטוקיו ופתיחת צוהר לעתיד של תקווה, אנו שולחים מסר של שלום מטוקיו לשאר העולם".

מנכ"ל משרד התרבות והספורט רז פרויליך שנכח כנציג ממשלת ישראל אמר: "לאחר 49 שנים של התעלמות, סוף סוף הוזכרו יא' חללי מינכן. שנים רבות שאילנה רומנו ואנקי שפיצר, אלמנותיהם של יוסף רומנו ואנדרי שפיצר נאבקו על צדק היסטורי וזה סוף סוף קרה. יובל שלם ששתי הנשים החזקות הללו ברוחן ובנפשן, פעלו למען הזיכרון של הטבח ולא וויתרו אל מול הקשיים הרבים שעמד בדרכן במשך השנים, תודה לנשיא הועד האולימפי תומאס באך, שהמשיך להיאבק בנושא, היה מאוד מרגש לראות שהצדק נעשה אל מול אלפי אנשים באצטדיון ומאות מיליוני אנשים בבית. שראו וחשו את העוצמות גם מבלי לנכוח פיזית באולם".