אליפויות ישראל לנשים בהתעמלות מכשירים, תשאנה מהשנה את שמה של אגנס קלטי, המתעמלת היהודייה המעוטרת ביותר בכל הזמנים

מאת: הוועד האולימפי בישראל

אליפויות ישראל לנשים בהתעמלות מכשירים, שמארגן איגוד ההתעמלות בישראל, תשאנה החל מהשנה את שמה של אגנס קלטי, המתעמלת האולימפית היהודיה המעוטרת ביותר בכל הזמנים, כלת פרס ישראל לספורט וחינוך גופני 2017, שתחגוג בשבת הקרובה 9 בינואר את יום הולדתה ה-100!

אגנס קלטי זכתה ב-10 מדליות אולימפיות במדי נבחרת הונגריה, ארץ הולדתה. היא זכתה ב- 5 מדליות זהב: אחת במשחקים האולימפיים בהלסינקי 1952, בהיותה בת 31 וארבע  מהן במלבורן 1956. בארון המדליות שלה גם 3 מדליות כסף אולימפיות ועוד 2 מדליות ארד אולימפיות.

באליפות העולם ברומא 1954 הוכתרה קלטי לאלופת העולם במקבילים וזכתה גם במדליות כסף (קבוצתי) ומדליית ארד בתרגיל הקורה.

ב-1957 הגיעה לישראל למשחקי המכביה החמישית אחריה עלתה לארץ. ב-1960 הובילה קלטי כמאמנת אולימפית שלוש מתעמלות למשחקים האולימפיים ברומא: רותי אבלס (פלד), מרים קארה (נוי) ורלי בן יהודה (בר גורן). קלטי הקימה גם את הנבחרת הראשונה למופעי התעמלות שייצגה את ישראל בגימנסטראדות האירופיאות {פסטיבלי מופעים בהתעמלות} החל מ1964.

את הרעיון לכבד את אגנס קלטי באליפויות ישראל לנשים בהתעמלות מכשירים של איגוד ההתעמלות בישראל לכבוד יום הולדתה ה-100, הגתה חיה הלפרין, חניכתה בנבחרת המופעים של ישראל בהתעמלות בשנות השישים, שנבחרה על ידי קלטי לעבוד עמה כמורה במכללה למורים לחינוך גופני ע"ש זינמן במכון וינגייט.
הלפרין הניעה את היוזמה יחד עם הוועד האולימפי בישראל ואחרי שזכתה להסכמתה של אגנס קלטי ובני משפחתה החיים בהונגריה, רתמה את איגוד ההתעמלות בישראל ששמח להעניק את הכבוד הגדול לו ראויה אגנס קלטי.

חיה שיתפה בפרויקט זה את חניכותיה של קלטי לדורותיהן: רותי אבלס/פלד, מירי קארה/נוי, דליה ביבס/הררי, רלי בן יהודה/בר גורן ,דורית דגן/פורת, נורית פנקס/הררי, רינה כהן/כהנא, מלי יפה/מרגלית, נעמי בריקמן, נירה שפיגל/אורלב, דפנה ציסר/אבידור וחוה פריש/קנר.

לכבוד ההכרזה אמרה אגנס קלטי בירו: "לקראת יום הולדתי ה-100 אני מודה לוועד האולימפי בישראל ולאיגוד ההתעמלות בישראל על היוזמה לפיה התחרויות בהתעמלות מכשירים לנשים ישאו מעתה את שמי. אני מרגישה כבוד רב ושמחה לדעת שעבודתי נושאת פרי וזוכה להערכה, לאחר שנים רבות בהן הכשרתי מאמנות, בניתי ופיתחתי בעמל רב את ענף ההתעמלות בישראל ונאבקתי על קיומו והאדרתו. אני מאחלת הצלחה רבה למתעמלות הצעירות ולדור ההמשך. יישר כוח, חזק ואמץ"

חיה הלפרין יוזמת הרעיון אמרה: "אגנס קלטי, מעבר להיותה מאמנת, היתה דמות ערכית, אוהבת ישראל, גאון כמחנכת לבריאות הגוף, ייחודית בתנועתה הריתמית והמוסיקלית ,בעלת טעם טוב ומורה דגולה שהכשירה עשרות מורות ומאמנות בתחום ההתעמלות במדינת ישראל".

גילי לוסטיג מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל: "אגנס קלטי היא דמות מוערכת מאד בספורט האולימפי הבינלאומי ובמדינת ישראל במשך שנים רבות. קלטי חוגגת השבוע את יום הולדתה ה-100 וכולנו מאחלים לה אריכות ימים. הישגיה הספורטיביים הגדולים כספורטאית, עבודתה הברוכה במשך שנים רבות מאז עלתה לישראל ב-1957 לקידום התעמלות המכשירים תלווה את התעמלות המכשירים לנשים לדורותיה. הספורט האולימפי בישראל מצדיע לך אגנס קלטי".

יו"ר איגוד ההתעמלות בישראל כנרת צדף אמרה: "אנו נרגשים, שמחים וגאים על היוזמה לכבד את פועלה ולקשור את שמה של אושיית ההתעמלות האגדית, אגנס קלטי, עם מפעל אליפויות ישראל בהתעמלות מכשירים לבנות. בהקשר זה, נכון ויפה המשפט – אין עתיד בלי כבוד לעבר. אגנס קלטי מהווה מודל לחיקוי מהמעלה הראשונה, החל מדרכה כמדליסטית אולימפית ולאחר מכן בדרכה המקצועית בה עמדה בראש נבחרת ישראל והוכתרה לכלת פרס ישראל לספורט. שמה של קלטי מקושר עם ערכים של מצוינות, דבקות במטרה ומנהיגות ואלו בדיוק הערכים וחשוב להקנות אותם לאלופות ואלופי המחר של ההתעמלות בישראל".

הלוגו עוצב על ידי סטודיו הדר ריבק.