ראיון השבוע עם המרתוניסט האולימפי מארו טפרי

מאת: הוועד האולימפי בישראל

לאחרונה, היה רץ המרתון האולימפי מארו טפרי (27, מכבי ת"א) מושבת מפעילות ספורטיבית במשך כשבועיים, בגלל דלקת בדרכי הנשימה. המחלה מנעה ממנו להשתתף בחודש שעבר באליפות העולם בדוחא, קטאר.

ביום ראשון הקרוב (27 בחודש) הוא חוזר להתחרות, והוא ישתתף במרתון בפרנקפורט,גרמניה, כחלק מהכנותיו להופעה שניה בקריירה במשחקים האולימפיים. בפברואר השנה, במרתון סביליה,השיג את הקריטריון לטוקיו עם זמן של 2:10:11 שעות. כשלושה חודשים לאחר מכן שבר את השיא הזה גירמה אמרה (אתלטי אורן השרון) – 2:09:55 שעות והבטיח גם הוא את מקומו במשחקים האולימפיים בטוקיו.

תנאי מזג האוויר בטוקיו צפויים להיות קשים ביותר. טמפרטורה גבוהה ואחוזי לחות גבוהים מאד. מארו בהחלט מודע להם. המארגנים בטוקיו העבירו את תחרויות המרתון לעיר סאפורו שם הטמפרטורה תהיה נמוכה יותר בכ-5 עד 6 מעלות.

"זה מאד משמעותי עבורינו הרצים" אמר מארו, "החום מאד מקשה ומשפיע על היכולת. אני אבצע הכנה מתאימה בתנאי חום. ברור שצפויים לנו תנאים קשים ואעשה הכל כדי להגיע מוכן. זה יהיה קשה, אבל אני מאמין שאפשר להתמודד".

מארו, אתלט שקט,צנוע ובעל מוסר עבודה גבוה מאד. הוא רץ מידי שבוע כ-180 קילומטרים. בשבוע של תחרות הוא רץ כ-210 קילומטרים. בתקופת הקיץ הוא משכים קום ומתחיל את האימון היומי בחמש בבוקר. "קשה לי מאד לקום כל כך מוקדם " הוא מודה: "אנחנו מקיימים אימון ערב אחרי שקיעת השמש, ואין לי מספיק זמן לשינה כדי לצאת מוקדם לאימון בוקר. יש בקרים שאני מרגיש עייפות גדולה אבל מתגבר כי בסופו של דבר זה משתלם".

מארו החל לרוץ מרתונים לפני ארבע שנים. עד אז התחרה ב-5 וב-10 קילומטרים. מאז ועד היום השתתף בשבעה מרתונים. הוא מחלק את זמנו באימונים בין ישראל, אתיופיה, קניה ובקיץ באיטליה. הוא מקפיד מאד על תזונה מאוזנת. "אני רץ כל כך הרבה קילומטרים ואני חייב לאכול הרבה פחמימות (פסטה ואורז) וחלבונים (אני אוהב עוף וטונה) ומשלים את החסר בתוספי תזונה. אני מקפיד על משקל קבוע – 50 ק"ג. אם אני מעלה במשקל ברור לי שלא התאמנתי מספיק" הוא מסביר.

מארו מקפיד לרוץ בסביבה בטוחה, בפארק הירקון בתל אביב. "לפני כמה חודשים נקלעתי למצב מביך של כמעט תאונה.רוכב אופניים חשמליים, לא הבחין בי, ובשנייה האחרונה התחמקתי ממנו. הרוכב הצעיר אפילו לא ביקש סליחה. הוא המשיך בדרכו במהירות. היה לי מזל גדול!".

במהלך האימונים, דורש ממנו מאמנו דן סלפטר ריכוז מירבי, והוא נמנע מלהקשיב למוסיקה. בזמן תחרות הוא חושב על הקצב בו רץ וכמה קילומטרים נשארו לו עד לסיום. מארו, לשמחתו הרבה, לא התמודד במהלך מרתון תחרותי מהתכווצויות שרירים "ואני מאחל לעצמי שזה גם לא יקרה לי".

גם אנחנו מאחלים לך זאת!