חיל האוויר יקיים תרגיל ומטס הצדעה בגרמניה לזכר 11 הספורטאים, המאמנים והשופטים הישראלים שנרצחו במשחקים האולימפיים במינכן 1972

מאת: הוועד האולימפי בישראל

חיל האוויר יקיים בקרוב תרגיל בגרמניה במסגרתו ינחתו מטוסי קרב ישראלים על אדמת גרמניה ויתקיים מטס הצדעה שיטוס מעל מחנה הריכוז דכאו וכן מעל שדה התעופה פירסטנפלדברוק במינכן לזכר 11 הספורטאים, המאמנים והשופטים הישראלים שנרצחו במשחקים האולימפיים במינכן 1972.

מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין אירח בלשכתו את אלמנות מינכן אילנה רומנו ובתה אושרת רומנו קנדל, אנקי שפיצר, יו"ר הוועד האולימפי בישראל יגאל כרמי והמנכ"ל גילי לוסטיג.

האלוף עמיקם נורקין אמר: "תודה שאתם מקדישים את הזמן לדבר אתנו ולחלוק אתנו את הרגשות שלכם. כחלק מתפיסת העולם אנחנו מפתחים קשרים עם חילות אוויר במדינות השונות. הקשר הזה, של חיל האוויר עם חיל האוויר הגרמני, הוא מעבר להיבטים הטקטיים שמאפשרים לנו ללמוד ולטוס למקומות שאנחנו לא מכירים, במובן מסוים הוא מהווה גשר עבור מדינת ישראל.

אנחנו עושים את זה תוך כדי שאנחנו זוכרים ולרגע לא שוכחים. חלק ניכר מהלוחמים בחיל האוויר הם נכדים לניצולי שואה, ובשנות השישים והשבעים חצי מטייסי חיל האוויר היו שורדי שואה – ועדיין אנחנו מאמינים שזה הדבר הנכון.

חרטנו בחיל האוויר על דגלנו את ערך המצוינות. אנחנו מסתכלים למעלה ורואים את הספורטאים שהגיעו לאולימפיאדה ושואבים השראה מהמצוינות בספורט. ברמה האישית, כשנעבור פה נזכור את כל האנשים שייצגו את מדינת ישראל ונרצחו כנציגי מדינת ישראל. אנחנו מרכינים את הראש וזוכרים, ומרימים את הראש ומסתכלים על העתיד. אנחנו מבינים שאנחנו פה בשביל העתיד ולרגע אנחנו לא שוכחים, ויודעים שכל מה אנחנו עושים הוא כדי להבטיח את עתיד מדינת ישראל והדורות הבאים״

סא״ל (מיל׳) אושרת רומנו קנדל, בתו של יוסף רומנו ז״ל, מנרצחי הטבח במינכן: ״הידיעה שיש בכוונת חיל האוויר להנציח את זכר י"א חללי מינכן במטס מעל הכפר האולימפי נחתה עלינו כמתנה משמיים. כבר שנים שאנו, נציגי המשפחות השכולות מקיימים צוואה – 'לזכור ולא לשכוח' את הספורטאים מנבחרי בניה של מדינת ישראל.
הבחירה להנציח את זכר יקירנו בעת הזו, מרגשת אותנו ומעניקה לנו את ההנצחה העוצמתית במפגן של שיתוף של תקווה וזיכרון. מחווה מרגשת המצביעה על קידמה. על ניצחון הרוח והזיכרון של עם שיודע את עברו וחותר לעתיד טוב יותר, שאו ברכה, הצליחו במשימותיכם ושובו בשלום״.

צילום: דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין ויו"ר הוועד האולימפי בישראל יגאל כרמי
מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין ואנקי שפיצר