יו"ר הוועד האולימפי יגאל כרמי למשפחות חללי מינכן: "הנצחת הי"א ומורשתם היא במהותו של הוועד האולימפי הישראלי"

מאת: הוועד האולימפי בישראל

 

בפעם ה- 46, נערך היום אחה"צ בתל אביב, הטקס השנתי לזכרם של י"א חללי מינכן. את הטקס כיבדו בנוכחותם שרת התרבות והספורט מירי רגב, יו"ר הוועד האולימפי יגאל כרמי וחברי הנהלת הוועד האולימפי בישראל, פרנצ'סקה אוברמאייר נציגת שגרירות גרמניה בישראל, סגן ראש עיריית תל אביב אסף זמיר, משפחות חללי מינכן, אסתר רוט שחמורוב, ניצולת מינכן, שלומית ניר – טור, שאול לדני, הנרי וסדי הרשקוביץ', וספורטאי עבר והווה של ישראל וביניהם, משלחת ישראל למשחקים האולימפיים בנוער שייפתחו בעוד חודש בבואנוס איירס, ארגנטינה. 

 

השרה מירי רגב אמרה בטקס: "ממשלת ישראל מחויבת להנציח ולפעול להכרה עולמית בנושא. לא נשקוט עד שתהיה דקה דומיית שתפתח את המשחקים האולימפים. אני מצפה שהוועד האולימפי יפריד בין פוליטיקה וספורט בתקווה שבטוקיו הבקשה שלנו לדקת דומייה תתקבל".

 

אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף רומנו ז"ל, מרים המשקולות ואחד מחללי מינכן, דיברה בשם משפחות החללים: "אנחנו המשפחות מוצאות את הכוחות כל פעם מחדש ומתנחמות במורשתם. לקח לעולם שנים להבין שזה לא רק סיפור שלנו, וכי יש לגנות טרור. נוכחות של ספורטאים ישראלים בכל מקום בעולם וכמובן באולימפיאדה, היא ניצחון גם שלנו".

 

רוגל נחום, אתלט העבר שייצג את ישראל שלוש פעמים במשחקים האולימפיים, דיבר בשם הספורטאים, ויעל ארד, חברת הנהלת הוועד האולימפי וזוכת המדלייה האולימפית הראשונה של ישראל בברצלונה 1992, הציגה מעטפה עם חתימות של 13 מספורטאי המשלחת למינכן, הכוללת גם חתימות של שישה מהנרצחים.

 

בתמונה: משפחות י"א חללי מינכן לדורותיהם

 

יו"ר הוועד האולימפי יגאל כרמי נשא דברים בטקס:

 

ספורטאים ואורחים יקרים,

 

כמידי שנה, אנו מתכנסים כאן, לטקס האזכרה לספורטאינו שנרצחו בעת המשחקים האולימפיים במינכן, ספטמבר 1972. 46 שנים חלפו ותחושות האובדן והכאב העמוק אתנו, במלוא עוצמתן. 46 שנים אינם זמן קצר אך הזיכרון של המעשה הנורא הזה נשאר חד וברור הן בציבוריות הישראלית והן בציבוריות העולמית. טקס הזיכרון הייחודי שהתקיים במשחקי ריו בקיץ 2016 ופתיחת אתר ההנצחה בכפר האולימפי במינכן בסתיו 2017, הוסיפו עוד נדבך בשמירת הזיכרון

 

הקולקטיבי למען נדע אשר קרה ולמען הדורות הבאים.

 

אך הזיכרון הוא מושג מתעתע. יש לשמר אותו כל הזמן אחרת הוא משתנה או פשוט נמוג ככל שאנו מתרחקים במועד האירוע. חמורה אף יותר היא התופעה בה מנסים לשנות את הזיכרון ההיסטורי וכאשר מנהיג בריטי חשוב, מניח זר על קברם של מתכנני רצח מינכן 72, אנו מבינים שעלינו לעמוד על המשמר ולהמשיך במלאכת ההנצחה של י"א הספורטאים שלנו שנרצחו במינכן בעת המשחקים האולימפיים.

 

הנצחת הי"א ומורשתם היא במהותו של הוועד האולימפי הישראלי. אנו יודעים שעלינו לזכור, ולעולם לא לשכוח, משפחות הי"א הם חלק מהמשפחה המורחבת שלנו, זכרם מונצח במוזיאון שלנו, החוויה האולימפית, ספורטאינו מאז ועד היום, נושאים אתם את הזיכרון על שהתרחש במשחקים האולימפים במינכן, וערב יציאת המשלחת למשחקים האולימפיים, אנו מקיימים טקס התייחדות עם זכרם.

 

משפחות יקרות, אנו נמשיך לשמור את זכרם של יקיריכם במשפחת הספורט הישראלי ובתנועה האולימפית. במשחקי טוקיו 2020, יצוין רצח הספורטאים הן על ידי הוועד האולימפי הבינלאומי וכתמיד, נקיים את הטקס המסורתי שלנו, של משלחת ישראל. נזכור ונזכיר שם את יקיריכם שיצאו למשחקים האולימפיים ולא זכו לסיימם.

 

יהי זכרם ברוך.

 

בקרו בעמוד לזכר חללי הי"א

 

בתמונה: מנכ"ל הוועד האולימפי גילי לוסטיג, יעל ארד, אלמנות חללי הי"א ומשלחת ישראל למשחקים האולימפיים לנוער הקרובים היום, בטקס לזכר חללי הי"א בתל אביב.