קידום ערכים חינוכיים ספורטיביים

 

המשחקים האולימפיים, המתקיימים אחת לארבע שנים הם האירוע הגדול והנצפה ביותר בעולם כולו. המסר האולימפי – אחווה, אחדות, תרבות, ניצחון ושוויון. יישום וחווית המשחקים היא הדרך הטובה ביותר להבנת משמעות המשחקים האולימפיים. הוועד האולימפי – ארגון הגג של הספורט בישראל, אחראי על הכנתן ושיגורן של משלחות ישראל למשחקים האולימפיים.

כחלק מתהליך ההכנה, הליווי והתמיכה של הוועד האולימפי בספורטאי העילית של ישראל אנו מאמינים בחיזוק הקשר בין הספורטאים לקהילה ובין הקהילה לספורטאים, כדי לבנות בסיס תמיכה ואהדה ששיאו במשחקים האולימפיים.

הוועד האולימפי מקיים פעילויות בבתי הספר, כדי לקדם ערכים חינוכיים ספורטיביים, על מנת לאפשר פעילות גופנית בצד למידה פעילה של מגוון נושאים הקשורים לתוכנית הלימודים הבית סיפרית.

הפעילות בבתי הספר תורמת לפיתוח והבנה של הרעיון האולימפי תוך מתן הדגשים על מוטיבים של ערכים חברתיים ובית ספריים של שיתוף פעולה, השתתפות ומשחק הוגן.

פעילות זו תעלה את קרנו של בית הספר בקהילה המקומית תוך חשיפה באמצעי התקשורת המקומית שיסקרו התקשורת המקומית שיסקרו את הפעילות בבית הספר.

 

יום אולימפי בבתי ספר

 

המשחקים האולימפיים, המתקיימים אחת לארבע שנים הם האירוע הגדול והנצפה ביותר בעולם כולו. המסר האולימפי – אחווה, אחדות, תרבות, ניצחון ושוויון.

יישום וחווית המשחקים היא הדרך הטובה ביותר להבנת משמעות המשחקים האולימפיים.
הוועד האולימפי – ארגון הגג של הספורט בישראל,אחראי על הכנתן ושיגורן של משלחות ישראל למשחקים האולימפיים.

כחלק מתהליך ההכנה, הליווי והתמיכה של הוועד האולימפי בספורטאי העילית של ישראל אנו מאמינים בחיזוק הקשר בין הספורטאים לקהילה ובין הקהילה לספורטאים, כדי לבנות בסיס תמיכה ואהדה ששיאו במשחקים האולימפיים.

הוועד האולימפי מקיים פעילויות בבתי הספר, כדי לקדם ערכים חינוכיים ספורטיביים, וזאת על מנת לאפשר פעילות גופנית בצד למידה פעילה של מגוון נושאים הקשורים לתוכנית הלימודים הבית ספרית.

היום האולימפי יפתח הבנה ועניין באידיאלים האולימפיים, והם יסייעו בפיתוח כישורים חברתיים וערכיים לכלל אוכלוסיית בית הספר. היום האולימפי יעלה את קרנו של בית הספר בקהילה המקומית.היום האולימפי יפרסם את בית הספר בעזרת אמצעי התקשורת המקומית שיסקרו את הפעילות בבית הספר.

האירוע האולימפי יכול להתקיים במגוון מתכונות: יום אולימפי, שבוע אולימפי, משחקים אולימפיים, שילוב אירועים אולימפיים או שנה אולימפית.
מדוע לקיים אירוע אולימפי בבית הספר?

• כדי לקדם ערכים חינוכיים – ספורטיביים בבית הספר באמצעות פעילות מהנה לכלל אוכלוסיית בית הספר.

• כדי לאפשר פעילות גופנית בצד למידה פעילה של מגוון נושאים הקשורים לתוכנית הלימודים הבית סיפרית.

• כדי לערוך אירוע בית סיפרי כולל המבוסס על ערכי הרוח האולימפית – שיתוף פעולה, השתתפות פעילה ומשחק הוגן.

 

הקשר בין ספורט לאיכות הסביבה

 

איכות הסביבה איננה יודעת גבולות, הפגיעה בה או השמירה עליה הן בעלות השפעה גלובלית ומקומית כאחד ובסופו של דבר היא משפיעה על כל אחד ואחד מאתנו בחיי היום יום מבלי להתחשב בגבולות ובהרגלי התרבויות, הדת והשפות שבנינו.

בעקבות ועידת "כדור הארץ" אשר התקיימה בריו דה ז'נרו בשנת 1992 עלתה מודעות תושבי כדור הארץ לבעיות איכות הסביבה ומדינות רבות החלו לנקוט ב"מדיניות אקולוגית" כדי לצמצם ואולי אף לתקן נזקים שנגרמו בעבר ולמנוע נזקים בעתיד. 

 

התנועה האולימפית מתוך הכרה בחשיבות המכרעת שיש לשמירה על איכות הסביבה על עתיד האנושות ובכלל זה כמובן על התפתחות הספורט הכירה במהלך קונגרס האחדות קונגרס יובל המאה של הוועד האולימפי – שהתקיים בשנת 1994 בפריז בחשיבות הסביבה ובפיתוח בר קיימא, הכרה שהובילה להכללה של פיסקה באמנה  האולימפית.

ה- IOC הכיר באחריות המיוחדת שלו במונחים של קידום ופיתוח בר קיימא ואשר מתייחסת לסביבה כאל המימד השלישי של האולימפיזם, לצד ספורט ותרבות. לאור כל זאת הוחלט ב- 1995  ליצור את וועדת ספורט ואיכות הסביבה.

תפקידה של הוועדה הוא לייעץ למועצת המנהלים של ה- IOC לגבי המדיניות שעל הוועד האולימפי הבינלאומי ולתנועה האולימפית  לאמץ במונחים של שמירה על הסביבה ותמיכה בפיתוח בר קיימא, ודרך חברי הוועד לתמוך בתכניות ובפעילויות ה- IOC בתחום.

המשחקים האולימפיים הם בראש וראשונה נוגעים לספורט ובספורטאים אבל בד בבד הם יכולים להביא לתוצאות חשובות שונות בתחום הסביבתי באם הם מתוכננים ומנוהלים בצורה שתקטין את הפגיעה בסביבה.

מאז שנות ה- 90 התנועה האולימפית שמה דגש על הסביבה ושמירתה לאורך המחזורים של המשחקים האולימפיים והכירה בחשיבותה: "המשחקים הירוקים". כל עיר המבקשת להתמודד על אירוח המשחקים האולימפיים מתחייבת על שמירת איכות  הסביבה ובתהליך הקמת התשתיות למשחקים ובמהלך המשחקים עצמם.

 

אג'נדה 21

 

בוועידת פסגת כדור הארץ בריו דה ז'נרו בשנת 1992 התקבלה תכנית היישום "אג'נדה 21 " ,המצטטת בין היתר שאנו מחויבים לאמץ קריטריונים אקולוגיים בספורט – המשמעות היא "חשיבה ירוקה" בתכנון ובבניית מתקני ספורט, בארגון ובניהול אירועי ספורט ובבחירת ביגוד וציוד ספורט.

 

האמנה הירוקה

 

ארגון הוועדים האולימפיים האירופאים הרחיב את הנאמר ב"אג'נדה 21" שכלל קוד התנהלות והתנהגות.

 

אנשי ספורט מחויבים: 

 

לכבד את הסביבה הטבעית והאורבאנית
לכבד את מתקני הספורט בשימוש הולם וזהיר
לסייע באחזקת מתקנים תקינה
להימנע מצריכה בזבזנית של  מים, אנרגיה ומשאבים נוספים
להימנע מגרימת זיהום והשלכת פסולת
להשתדל לצרוך תחבורה ציבורית או סביבתית
לבחור ביגוד ואביזרי ספורט בעלי אוריינטציה סביבתית

 

ספורטאים מתבקשים להשתמש במעמדם לקדום ערכים סביבתיים:


לתת דוגמא אישית בהתנהגותם במגרש/זירה/אתר התחרות ומחוצה להם
לבחור ולהשתמש בביגוד ואביזרי ספורט בעלי אוריינטציה סביבתית
ליטול חלק בקמפיינים שמטרתם קדום נושאים סביבתיים
להשתמש במתקני ספורט תוך רגישות סביבתית, וכך גם בסביבה

 

צופים בבואם לצפות בתחרויות ספורט מתבקשים:


לכבד את יריביהם: ספורטאים/שחקנים ואוהדים
לא להשחית מתקני ספורט וציוד ספורט
להימנע מהשלכת פסולת
להגיע באמצעי תחבורה ציבוריים או סביבתיים

 

ארגוני ספורט מחויבים:

 

לארגן אירועי ספורט
לארגן ולקדם פעילות ספורטיבית בטבע
להקים ולנהל מתקני ספורט
לנטר את צריכת המים / האנרגיה ומשאבים נוספים
לקדם ערכים סביבתיים
לבחור ביגוד ואביזרי ספורט בעלי אוריינטציה סביבתית

 

אולימפיזם

 

הספורט כבית ספר לחיים

 

 העולם משתנה במהירות חסרת תקדים ויש לכך השפעה מרחיקת לכת על רווחתם של הצעירים.

הוועד האולימפי הבינלאומי מגיב לשינוי זה דרך האג'נדה האולימפית 2020, בתכנית האסטרטגית העתידית של התנועה האולימפית.

הספורט עוזר בפיתוח רשת חברתית, מפתח ביטחון עצמי, מלמד את הנוער לכבד את האחר ואת עצמם במגרש ומחוצה לו.

הספורט הוכח ככלי למידה עצמתי לחינוך – המספק שפה אוניברסלית להעברת מסרים מרכזיים בנושאים כמו:

אורח חיים בריא, הכללה חברתית, איזון בין המינים ובנייה מחדש של קהילות מקומיות. לספורט יש את הכוח לעשות שינוי חיובי בין קהילות בעולם.

כשגרירי הספורט אנחנו לא יכולים להסתפק רק במספר גדל והולך של אנשים צעירים הצופים במשחקים האולימפיים.

"רק ילדים שעושים ספורט, או פעילות גופנית יכולים ליהנות מהערכים החינוכיים והבריאותיים של הספורט.

אנחנו רוצים לתת השראה לילדים אלה על ידי מתן גישה טובה יותר לספורט.

אנחנו רוצים להעסיק אותם בכל מקום שהם נמצאים.

אנחנו רוצים שהתכנית לחינוך לערכים אולימפיים תהיה כלולה בתכנית הלימודים הבית ספרית ברחבי העולם".

 

"הספורט הוא מקור לשיפור פנימי עבור כל אחד"
פייר דה קוברטן

 

תכנית החינוך לערכים אולימפיים משתמשת בחיבור של ספורט ועקרונות הליבה של האולימפיזם ומעודדת את המשתתפים לחוות למידה מבוססת ערכים לשם לקיחת אחריות לאזרחות טובה. התכנית מחברת את יתרונות הספורט ופעילות גופנית דרך ההבנה של האולימפיזם והשפעתו על בריאות הפרט, הנאה מהמאמץ ויצירת קשרים חברתיים.

חיבור מושגי הספורט עם חינוך ותרבות, ממשיך להיות היסוד לתכנית לימוד לערכים אולימפיים של הוועד האולימפי הישראלי. התכנית מבוססת על הפילוסופיה האולימפית, המדגישה שהלמידה מתקיימת באמצעות פיתוח האיזון בין הגוף למוח. לפעילות גופנית ולספורט השפעה חיובית על בריאות ותחושה טובה. באמצעות הספורט ניתן להשיג תוצאות כמו, שלום, לימוד הוליסטי ופיתוח חברתי. הספורט הנו כלי חינוכי ותקשורתי, הנותן השראה ויכולת לחוות את כישורי החיים כמו מצוינות, כבוד וידידות.

 

 יעדי התכנית

 

 מטרת העל של התכנית היא לבנות עולם טוב יותר באמצעות הספורט על ידי שימוש באמצעי ספורט

פדגוגיים בתכנית הלימודים המבוססת על ערכים.

התכנית משתמשת בתרבות האולימפית וערכי הספורט החיוביים כבסיס ללימוד כישורי חיים, ערכים

ואורח חיים המשלב ספורט להשגת סגנון חיים בריא.

כיצד אנו יכולים להביא את היתרונות הללו לחיים שלנו ושל אחרים?

בנקודה הזו נכנסת תכנית החינוך לערכים אולימפיים. התכנית מנצלת את האוניברסליות והכוח של המשחקים האולימפיים ככלי לפיתוח חברתי ללימוד כישורי חיים, לכבד את הערכים האנושיים ולקדם חיים עם הנאה מהספורט. התכנית מעודדת את המשתתפים לדמיין, ליצור ולבטא את עצמם באופנים שונים של פעילות תוך שימוש במשחק, סיפור, אומנות ומדיה שונה. כדי להקל על הלמידה של הערכים האולימפיים, הוועד האולימפי הבינלאומי, הרחיב את שלושת ערכי הליבה האולימפיים לחמישה נושאים חינוכיים אולימפיים.

 

5 הנושאים החינוכיים האולימפיים:

 

 הנאה מהמאמץ , משחק הוגן , כבוד , שאיפה למצוינות, איזון בין הגוף, הרצון והנפש.

התכנית מחנכים לערכים אולימפיים מסייעת להנחות צעירים למצוא מכנה משותף ומחויבות לפעילות, אשר מאמצת את ערכי הליבה האולימפיים: מצוינות, כבוד וידידות. התכנית אינה מיועדת לאותו אחוז המגיע לפודיום, כי אם, עבור 99% מהאוכלוסייה מתוך מטרה שיעסקו בפעילות גופנית. התפקיד שלכם כמורים, ללמד את הדור הצעיר דרך הספורט ובאמצעות הפעילות את הערכים האולימפיים. הוועד האולימפי הבינלאומי מתמקד בקידום השתתפות אוניברסלית בספורט ובפעילות גופנית, כמו גם בפיתוח כלים חינוכיים מתאימים כדי למשוך ולהעצים את הצעירים. התכנית החדשה, מדגישה את השינוי המהותי, כך שלימוד האולימפיזם והערכים האולימפיים יתבצע באמצעות פעילות. כמנהלת הפרויקט, ובשם הוועד האולימפי בישראל, אני מקווה כי התכנית וארגז הכלים שניתן לכם

היום יעזרו לכם, המורים, לחזק את המחויבות הבלתי מתפשרת של התנועה האולימפית לחינוך

באמצעות ספורט.

יחד נביא את הספורט לחיים!!!

 

חזרה לעמוד הבית