י״א חללי מינכן

אור לבוקר חמישה בספטמבר 1972, התעוררו חלק מחברי משלחת ישראל ברחוב קונולי 31 בכפר האולימפי, לקריאותיו של יוסף גוטפרוינד, שניסה לחסום בגופו את דלת הכניסה מפני טרוריסטים פלסטינים וקרא לחבריו לברוח מן הדירה. הישראלים שבדירות הסמוכות, שלא נענו לקריאותיו של גוטפרוינד, התעוררו למשמע צרור יריות, והספיקו לראות את מאמן ההיאבקות משה וינברג כשהוא פצוע בפניו.

הספורטאים ומאמניהם שנתפסו, נכלאו ונכבלו באחד מחדרי המשלחת, תחת איום של שמונה טרוריסטים מזוינים בתת-מקלעים, באקדחים וברימונים, ולאחר מאבק שבו נרצחו משה וינברג ויוסף רומנו ז"ל.

הטרוריסטים תבעו את שחרורם של 234 מחבלים ערבים והטסתם מישראל לארץ ערבית תמורת שחרור הישראלים, ואיימו כי אם תביעתם לא תתמלא עד לשעה 12:00 בצהריים, יוציאו להורג שניים מהישראלים החטופים, ובכל שעה נוספת יהרגו שניים נוספים. עם תום מועד האולטימטום, נפתח משא ומתן עם המחבלים.

לאחר ציפייה מורטת עצבים, שנמשכה כל אותו יום, הסכימו המחבלים שיטיסו אותם למדינה ערבית יחד עם הספורטאים הישראלים שישמשו כבני ערובה.

בשעה 22:30 הוסעו מחדרם תשעה חברי המשלחת הישראלית וחוטפיהם לפינה בכפר האולימפי, שם המתינו להם שני מסוקים. הישראלים הובלו תחת איומי המחבלים, כבולים בידיהם וכפותים זה לזה, והוכנסו למסוקים. כשנחתו שני המסוקים בשדה תעופה צבאי גרמני, ביצעה המשטרה הגרמנית ניסיון כושל לחלץ את בני הערובה, ואפשרה בכך לטרוריסטים לרצוח את תשעת בני הערובה בעודם כבולים וחסרי מגן בתוך המסוקים.

שלושת המחבלים שנתפסו שוחררו ב-30 באוקטובר 1972, פחות מחודשיים לאחר האירוע, לאחר שממשלת גרמניה המערבית נכנעה לארגון ספטמבר השחור שחטף מטוס נוסעים של חברת לופטהאנזה.

הוועד האולימפי בישראל שם לו כמטרה להמשיך את מורשתם של י"א חללי מינכן. בכל שנה בתאריך העברי (כ"ו באלול), מקיים הוועד האולימפי בישראל את האזכרה הממלכתית לזכרם באנדרטת הי"א ברחוב ויצמן שבתל-אביב.

משלחות ישראל למשחקים האולימפיים מגיעות לאנדרטה ערב נסיעתן ומניחות זר.
במהלך המשחקים האולימפיים מקיים הוועד האולימפי טקס אזכרה לי"א החללים אליו מוזמנים ראשי הוועד האולימפי הבין-לאומי, אנשי הקהילה היהודית במקום, מכובדים וחברי הסגל האולימפי.

משפחות הי"א הן חלק בלתי נפרד מאירועי הוועד האולימפי בישראל. לרגל 50 שנה לטבח מינכן הוקם אתר חדש בו תוכלו להכיר מקרוב את סיפורם של י"א חללי מינכן .

אנדרטת-מינכן-1024x683

לאתר הקליקו כאן

להורדת גרפיקות לדפוס (85X200 ס”מ) של תערוכה בת 12 רולאפים על י״א חללי מינכן  הקליקו כאן