יעל ארד – מדליית כסף – ברצלונה 1992


 

יעל ארד

 

תאריך לידה: 01/05/67
ג'ודו : עד 61 ק"ג
אגודה: מכבי תל אביב
מאמן:  דני לאופולד

 

אומרים שאי אפשר לשכוח את הפעם הראשונה. זו כנראה הסיבה שלעולם לא נשכח את השם יעל ארד. אחרי יותר מ-2000 שנים של המתנה, זכינו במדליה ראשונה והיסטורית במשחקים האולימפיים. זה קרה במשחקים האולימפיים בברצלונה בשנת 1992. הצבע – כסף. המקצוע – ג'ודו.

 

יעל ארד נולדה במאי 1967 בת"א. שמונה שנים מאוחר יותר כשלא נותרו לה יריבות אימון להפיל על המזרן, היא החלה להתאמן עם הבנים. הכישרון של הילדה הצעירה בלט לעין מיד וכך גם ההתמדה שלה.

 

בשנת 1984 כשהיא בת 17 דורגה ארד במקום ה -7 בעולם לבוגרות וב- 1989 הגיעה להישג הבינלאומי המשמעותי הראשון שלה כשזכתה במדליית הארד באליפות אירופה בהלסינקי, מדליה ראשונה של ג'ודוקה ישראלי באליפות אירופה. בשנת 1991, שנה לפני המשחקים האולימפיים, פרצה ארד לצמרת העולמית כשזכתה במקום השלישי באליפות העולם. בחודש פברואר 1992, זכתה ארד בזהב היוקרתי בטורניר פריז וכשהיא מדורגת ראשונה בעולם, הגיעה למשחקים האולימפיים בברצלונה. בחודש יולי 1992, 40 שנה מאז החלה ישראל להשתתף במשחקים האולימפיים ו- 20 שנה בדיוק אחרי רצח הי"א מינכן זה קרה.

 

ישראל זכתה במדליה אולימפית.

 

הדרך למדליה ההיסטורית התחילה בבית המוקדם. בקרבות עד משקל 61 ק"ג ניצחה ארד את גומז מספרד ואת יאניסקובה מצ'כוסלובקיה. יעל עלתה לבית הגמר לקרב בו המנצחת הבטיחה את עלייתה לגמר האולימפי ואת זכייתה במדליה אולימפית. היא התמודדה עם אלופת העולם פראוקה אייקוף מגרמניה ובניצחון דרמטי הבטיחה את הזכייה במדליה הראשונה לישראל.

 

כשמדינה שלמה צופה ומתרגשת, התייצבה יעל ארד ב-30 ביולי 1992 לקרב הגמר במשקל עד 61 ק"ג מול קתרין פלורי מצרפת. אחרי שלא הושגה הכרעה בנקודות, השופטים קבעו שיעל ארד זכתה במדליית הכסף. מיד עם ירידתה מדוכן המנצחים במסיבת עיתונאים הקדישה יעל את המדליה ההיסטורית לי"א חללי מינכן ולמשפחותיהם:

 

"היום הוכחנו שהרצח המתועב לא הצליח להכחיד את הספורט הישראלי. אנחנו ממשיכי דרכם", היא אמרה אז.

 

עם שובה של יעל ארד ארצה היא התקבלה בכבוד הראוי לה, באהדה רבה, בהרבה פרגון והערכה גדולה. כיאה לאלופה אמיתית, אלפים חיכו לארד בשדה התעופה וברגע אחד היא הפכה לדמות ציבורית מוכרת בכל בית בישראל.

 

בחודש מאי 1993 הוכתרה ארד כאלופת אירופה ובאוקטובר באותה שנה זכתה גם במדליית הכסף באליפות העולם. ארבע שנים מאוחר יותר במשחקים האולימפיים באטלנטה 1996, סיימה יעל ארד במקום החמישי אחרי 4 ניצחונות והפסידה את הקרב על מדליית הארד מול מתחרה קוריאנית. את המשחקים האולימפיים היא צלחה כשהיא נאבקת במחלת הנשיקה שהקשתה עליה לתפקד. 

 

ארד פרשה מספורט תחרותי מיד אחרי משחקי אטלנטה ואחרי 21 שנות קריירה בגיל 29.

 

יעל ארד שירתה בצה"ל כמדריכת כושר קרבי. היא בעלת תואר ראשון במנהל עסקים, מתמחה ביזמות, פיתוח עסקי ואסטרטגיות שיווקיות ומייצגת בארץ מותגים בינלאומיים של סדרות טלוויזיה מצליחות לילדים ובני נוער. יעל גם מרצה לארגונים ושירותי הביטחון על הקשר בין מצוינות בספורט ועסקים ומייעצת לחברות עסקיות.

 

בשנת 2013, הצטרפה ארד לוועד האולימפי בישראל כשמטרתה המוצהרת לשים את ההון האנושי, הספורטאים המנהלים והמאמנים במרכז. היא עומדת בראש הוועדה המקצועית של הוועד האולימפי בישראל והיא חברה במועצה הלאומית לספורט. 

 

החל משנת 2012 כיהנה ארד כחברה בוועדת השיווק של ה –IOC (הוועד האולימפי הבינלאומי). 

 

כיום מכהנת יעל ארד כיו"ר הוועד האולימפי בישראל וכן כחברת הנהלה  בוועד האולימפי הבינלאומי, ה- IOC.

 

תוצאות בולטות בקריירה: 

 

אליפות העולם 

 

מדליית כסף, המילטון –  1993
מדליית ארד, ברצלונה –   1991

 

אליפות אירופה

 

מדליית זהב, אתונה – 1993
מדליית ארד,הלסינקי – 1989
מדליית ארד, פראג – 1991

 

בסך הכל זכתה ארד במהלך הקריירה הספורטיבית שלה ב-24 מדליות בטורנירים דרג A, מתוכן 7 מדליות זהב, 8 מדליות כסף ו-9 מדליות ארד.

 

לאתר הרשמי של יעל ארד – www.yaelarad.co.il

יעל-ארד