אריק זאבי

 

תאריך לידה: 16/01/77
ענף: ג'ודו (עד 100 ק"ג)
אגודה: הפועל בני ברק
מאמנים: רמז ממיסטבלוב, אלכס אשכנזי, שני הרשקו

 

אריק זאבי נולד בינואר 1977. זאבי הוא אחד הספורטאים הגדולים ביותר שצמחו במדינת ישראל. לאחר שסיים חמישי באולימפיאדת סידני בשנת 2000 בעקבות החלטת שיפוט שגויה, החל זאבי את המסע המוצלח אל הפודיום כמעט בכל תחרות בה השתתף.

 

המדליה האולימפית של זאבי במשחקי אתונה 2004 לא הושגה בקלות. הקרב הראשון מול סבינו מברזיל היה טקטי עם עונשים על פסיביות לשני הצדדים. שמונה שניות לסיום קיבלו השניים עונש נוסף שקבע ניצחון טכני לזאבי ועליה לסיבוב הבא – שמינית הגמר.

 

יותר מאלפיים ישראלים שהגיעו במיוחד מהארץ לצפות ולעודד במשחקים, ראו באולם הג'ודו את מישל מונטי האיטלקי מוביל בוואזארי על אריק. איפון ענק של הג'ודוקה הישראלי 45 שניות לסיום, סידר לו את הקוריאני יאנג סונג הו ברבע הגמר. זאבי החל את הקרב מצוין והוליך בוואזארי שביצע 3:17 דקות לסיום אך בסופו של דבר הפסיד את הקרב.

 

בקרב הראשון בבית התנחומים ניצח הישראלי בריתוק את מוסימה מקמרון ואת ז'וסלין לאמר הצרפתי, סגן אלוף העולם. הקרב על מדליית הארד הפגיש את זאבי עם אלקו ואן דר גיסט ההולנדי, שהפתיע את קוסאי היפני, הפייבוריט לזהב. הקרב היה שחזור של גמר אליפות אירופה באותה שנה. שני הספורטאים נענשו בגלל פאסיביות אחרי 2 דקות. דקה נוספת חלפה וזאבי השיג קוקה ולאחר מכן זרק את ההולנדי באיפון והניף את ידיו בשמחה.

 

"לא ממש האמנתי בעצמי", הודה זאבי שעבר מרתון מטורף של שישה קרבות. "התחרות הזו הייתה הכי גרועה שלי השנה. לא הייתי מהיר או מבריק. לקחתי קרבות בשיניים. כל השנה לא נפלתי ככה. רק הקהל והרצון לנצח החזיקו אותי היום".

 

בבייג'ין 2008, רגע לפני חתונתו, היה אריק זאבי אחד מהפייבוריטים לזכייה במדליה מבין הישראלים, אך למרות כל הרצון הטוב לא הצליח הג'ודו להביא לישראל מדלייה נוספת.

 

הישגים בקריירה

1999 – מדליית ארד – אליפות אירופה.
2000 – המשחקים האולימפיים בסידני – מקום 5
2001 – מדליית כסף – אליפות העולם (משקל פתוח- לא אולימפי), מדליית זהב – אליפות אירופה.
2003 – מדליית זהב – אליפות אירופה
2004 – מדליית זהב – אליפות אירופה
2004 – המשחקים האולימפיים באתונה – מדליית ארד
2005 – מדליית כסף – אליפות אירופה
2007 – מדליית ארד – אליפות אירופה
2008 – מדליית ארד – אליפות אירופה
2008 – המשחקים האולימפיים בבייג'ינג – ניצחון 1
2010 – מדליית ארד – אליפות אירופה
2012 – מדליית זהב – אליפות אירופה (המתחרה המבוגר ביותר אי פעם שזכה בזהב באליפות היבשת!).